Kerékpárral Budapesten
2017. szeptember 26. írta: Budapest HBF

Kerékpárral Budapesten

Miért jó kerékpározni egy nagyvárosban?

Míg a kisebb településeken a gyalog/kerékpárral/autóval kombináción kívül az egyéb lehetőségek kimerülnek a napi pár helyközi járatban, szerencsésebb esetben a használhatónak hazudott (bocsánat: hirdetett) vasútban, addig a nagyvárosokban az esetek többségében a közösségi közlekedés is többé-kevésbé elfogadható lefedettséget és járatsűrűséget biztosít, legyen az helyi vagy helyközi városon belüli szakasza. Azonban a közösségi közlekedés sem biztosítja a háztól-házig szolgáltatás előnyeit, esetenként a vonalhálózat pedig olyan szerencsétlenül van kialakítva, hogy egymáshoz közel lévő célpontok között akár többszörös átszállás is szükséges lehet. Budapesten személygépkocsival ezek a távolságok maximum a külvárosban küzdhetők le gyorsan, a belsőbb területeken az állandosuló torlódások, illetve a szabad parkolóhely keresésére szánt idő teszi versenyképtelenné ezt az egyéni közlekedési módot. 1-2 km-es távolságon a gyaloglás még reális opció lehet, 3-5 km-en azonban a kerékpár időbeli előnyét csak egyedi esetekben lehet megkérdőjelezni. Nosza, ha ez ilyen előnyös, akkor pattanjunk is a kerékpárunkra! Na jó, de ehhez kéne valami kerékpárosbarát városszerkezet is, mert jelenleg a Keletitől az Astoriáig eltekerni nagyobb rizikó, mint bázisugrást végrehajtani a körőshegyi völgyhídról ernyő nélkül. Az alábbiakban végigvesszük, hogy a kerékpáros közlekedéssel hogyan állunk Budapesten!

Tippek kezdő kerekezőknek

Először is a félelmet kell legyőzni; sokakban az a sztereotípia él, hogy Budapesten életveszélyes kerékpározni, úgyis elütnek stb. A baleseti statisztikák ezt nem támasztják alá, kerékpárral is lehet biztonsággal közlekedni, bár nyilván némi rizikófaktor van. Igaz ugyan, hogy a kerékpáros sérülékenyebb, de könnyebben is tud manőverezni, ami kritikus esetben sokat tud segíteni. Aztán amit szintén érdemes elhagyni, az a közúton tekeréstől való félelem, mivel ha valaki egyre többet teker, magától is rájön, hogy a járdán tekerésnél idegölőbb nem nagyon van, főleg olyan forgalmasabb helyeken, mint a Nagykörút. Az ún. külön kerékpárutak, mint pl. a Bajcsy-Zsilinszky úti, pedig sokkal több veszélyt hordoznak, mint a közút, ráadásul a gyakori szintkülönbségek és oldalváltások, és a sok keresztutca miatt kényelmetlenek is.

mozgasvilag_hu.jpg

Valami ilyesmi egy jó városi bringa (forrás: mozgasvilag.hu)

Városban elsősorban könnyebb biciklivel érdemes tekerni, a legjobb talán a botkormányos országúti, de persze erősen szubjektív, hogy kinek mi a testhezálló. A lényeg, hogy könnyű legyen, és egyszerű legyen vele manőverezni. Ruha tekintetében fontos tudni, hogy a kerékpáros sosem fázik, mert erőt fejt ki. Így télen tilos nagykabátot, székely juhászbundát felvenni, a lényeg a sapka-sál-kesztyű, esetleg valami térdvédelem (hideg ellen), vagy jégeralsó, közötte elég egy vékony széldzseki is. Valami egyszerű kerékpáros kesztyűt érdemes húzni melegben is, mert bármi történhet a kerékpárral, és nem jó, ha már egy egyszerű láncvisszarakásnál olajos lesz a kezünk. Jó, ha ez a kesztyű kívülről fényvisszaverős, mert akkor jobban észreveszik az autósok az irányjelzést.

dechatlon.jpg

Fényvisszaverős kerékpáros-kesztyű (forrás: dechatlon.hu)

A rábaszentandrási templom előtt lehet, hogy nem kell lezárni a bringát, de Budapesten muszáj, sőt az sem mindegy, hogy mivel. Érdemes beruházni valami komolyabb láncba, vagy U-lakatba; természetesen ezeket is át lehet vágni, de azért kicsi az esélye, hogy a tolvaj flexszel próbálkozik, és bemegy a szomszéd boltba, hogy csókolom, kéne a kettőhúsz. Aztán az se mindegy, hogy mihez rögzítjük. Mivel Budapesten a kerékpártárolók sokan vannak, de nem elegen, sokszor kell közlekedési táblához, vagy egyéb csőhöz lakatolni a drótszamarat. Táblánál ellenőrizzük, hogy nem húzható-e ki egyszerűen a földből! Fához sosem szabad lakatolni, mert az könnyen átvágható. Célszerű a gyorszárat a kerekekről leszedni, vagy ha az egyiken meg is marad, akkor olyan lakat kell, ami az első kereket is tudja fogni.

Hogyan lenne érdemes fejleszteni az infrastruktúrát?

A kerékpáros infrastruktúra tervezésénél jelentős probléma, hogy az egyes kerekezők más és másfajta infrastruktúrát igényelnek:

  • A kerékpáros futárok, vagy a hozzájuk hasonlóan bátor/vakmerő, gyorsan haladók valójában nem is igazán igényelnek külön infrastruktúrát, hiszen egész jól elvannak akár Váci úton, vagy a Hungária gyűrűn is a közúti sávban.
  • A fenti csoporthoz képest valamelyest visszafogottabb, de a kerékpárt napi szinten, munkába/iskolába járásra használók azért már nem ennyire bevállalósak, ők igénylik az autóktól elkülönített infrastruktúrát, ugyanakkor részükről mindemellett elvárás a gyors és folyamatos haladás lehetősége is.
  • Végül pedig szép számmal vannak olyanok, akik a kerékpárt csak ritkán veszik elő, és akkor is elsősorban szabadidős céllal, ráadásul esetenként kisgyerekkel kerékpároznak. Számukra a biztonságérzet a legfontosabb, ezért inkább preferálják az autóktól való minél nagyobb fokú elkülönülést a gyors haladással szemben.

Nyilvánvalóan az lenne a legjobb, ha minden útvonalon elkülönített, kétirányú kerékpárutat tudnánk építeni, biztonságos csomópontokkal. A problémák ott kezdődnek, hogy a városban helyhiány van, ezért még a szélesebb főútvonalon sem férnének el ilyen utak, így hát mindenképpen kompromisszumot kell kötni.

Figyelembe kell venni továbbá, hogy a keresett célpontok valószínűleg a kerékpárosok esetében is ugyanazok, mint a többi közlekedő esetében. Másrészt, mivel a kerékpáros saját fizikai erejéből közlekedik, a legrövidebb - és legkisebb szintkülönbséget jelentő - útvonalat fogja keresni. Nézzük ezt meg egy egyszerű példán:

Hova tart a kerékpáros Rákospalotán?

Rákospalotán időről időre felmerül a Rákos út kerékpáros megközelítésének igénye - mégiscsak egy településrész főútjáról beszélünk. Ehhez képest rendszeres érv, hogy az út túl keskeny, a szolgáltató jelleg miatt a parkolóhelyek száma nem csökkenthető, a jelentős buszforgalom miatt a sávok szélességéből sem lehet visszavenni, ezért a párhuzamos Kinizsi utca merül fel alternatív nyomvonalként - legalábbis a kerületi politikusok fejében. Akkor most gondoljuk végig: a kerékpáros véletlenül sem a Rákos úton fekvő templomot, SZTK-t, boltokat, szolgáltató cégeket, háziorvosi rendelőt keresi, amit az autósok, gyalogosok, busszal közlekedők? Ja, de! A megoldás is egyszerű lenne: nem kell mindkét oldalon parkolósáv, és a felszabaduló helyen minimális szegélymódosításokkal elférhet a nyitott kerékpársáv vagy a kerékpáros nyom.

Biztos, hogy itt nincs helye a kerékpárnak?

További jelentős vitapont a fejlesztés megvalósításának formája: látjuk, hogy melyik útvonalak kiáltanak fejlesztésért, a konkrét utca is megvan, ki kéne találni, hogy mi a legoptimálisabb a fentebb felsorolt csoportok figyelembevételével:

  • A kerékpársáv alapvetően biztonságos a tapasztalt kerekezők számára, ugyanakkor a forgalmasabb útvonalakon családosoknak kisgyermekkel nem ad kellő biztonságérzetet.

vs_hu.jpg

Kerékpársáv a Kiskörúton (forrás: vs.hu)

  • A járdán vezetett osztott vagy önálló kerékpárutak általában a kereszteződéseknél balesetveszélyesek, mert a jobbra kanyarodó autósok nem számítanak a takarásból érkező kerékpárosra. Ezen kívül a gyalogosok is előszeretettel használják őket, pláne, ha a "kerékpárút" mellett nem marad elég helyük a közlekedésre. Ráadásul ezek az utak szinte mindenhol maradékelven lettek kijelölve, így például a Hungária-gyűrűn teljesen használhatatlan a vonalvezetésük.

kerekagy_blog_hu.jpg

Tipikus jobbrakanyarodós-gázolós baleset emlékműve a Stefánia úton (forrás: kerékagy)

  • A buszsáv megnyitása a tapasztalt kerékpárosoknak megfelelő, a kevésbé rutinosaknak, és kisgyerekeseknek kevésbé. Ráadásul nagyobb forgalmú buszfolyosókon a közösségi közlekedéssel érkezőket is feltartják a kerékpárosok, így ez a megoldás csak akkor lehet jó, ha más ötletünk tényleg nincs.

444.jpg

Tipikus bringás-gyalogos baleset a zsúfolt járda mellett vezetett Margit hídi kerékpárúton (forrás: 444.hu)

Látjuk, hogy nehéz mindenkinek megfelelő infrastruktúrát kialakítani. Ahol a keresztmetszet engedi, érdemes a kerékpársávot a járda és a közút között, kiemelt felületen elhelyezni (ún. koppenhágai megoldás). Ahol pedig erre nincs lehetőség, de van párhuzamos kis forgalmú utca, ott érdemes a főútvonalon kialakított kerékpársáv mellett a szomszédos utca forgalomcsillapítását is megoldani, így szinte minden csoportnak kedvezünk.

És mi az, ami jelenleg megvalósul?

A Főváros a VEKOP uniós program keretein belül a tavalyi évben több, mint 8 Mrd Ft-ot nyert kerékpárosbarát övezetek kialakítására, összesen 12 projektre bontva. Ezek jelentős része még nagyon kezdeti fázisban van, így a konkrét tervek nem állnak rendelkezésre, ugyanakkor vannak olyan munkák, ahol már pontos elemek is megnevezésre kerültek.

Ezek egyike a Bubi északi bővítése és az ehhez kapcsolódó kerékpárbarát övezetek kialakítása a III-XIII. kerületben. Az első lépést már láthatjuk is, ugyanis a vizes vb-hez kapcsolódóan a XIII. kerületben a Bubi egészen a Dagályig terjeszkedett, így többek között gyűjtőállomás létesült az Árpád hídnál, a Forgách utcánál, illetve újabb margitszigeti állomások is kialakításra kerültek, emellett a XIII. kerület Váci út - Rákos-patak - Duna - Dráva utca területen belül is több új állomás létesült. A III. kerületi oldalon a múlt évben a Szent Margit kórházig terjeszkedett a Bubi, ez a tervek szerint egészen a Vörösvári útig, illetve a Raktár utcáig bővül majd. Ehhez kapcsolódóan számos csomópontot terveznek átépíteni kerékpárbarát módon, leginkább utóbbival kapcsolatban kíváncsian várjuk a konkrét terveket.

A 12 projekt zászlóhajója egyértelműen a Rákos-patak menti kerékpárút kiépítése a Dunától egészen Pécelig. Itt elsősorban a X. kerületben komplett szakaszok hiányoznak, azonban rengeteg helyen bosszantó hálózati hiányok találhatóak. A XIII. kerületben a Váci út és a Béke utca kereszteződése színvonalon aluli. Sajnos a Váci útival a metró keresztező műtárgya miatt nagyon nem lehet mit kezdeni, csak a Váci úton lehet átvezetni, a Béke utcához viszont nagyon kívánkozik egy jelzőlámpás csomópont.

beke_utca.PNG

"Színvonalas" keresztezés a Béke utcánál (forrás: jarokelo.hu)

A XIV. kerületben a Tatai út és az M3 autópálya között teljesen hiányzik a kerékpárút, illetve a MÁV feletti hidat is cserélni szükséges. Az M3 autópályától a Csömöri útig a patak északi felén elfogadható a jelenlegi alacsony forgalmú közúton vezetés, ezen a szakaszon a kereszteződésekben forgalomlassító kiemelések szükségesek. A Csömöri út és a Kerepesi út között már jelenleg is megfelelően kiépített a kerékpárút, azonban szükséges a gyalogosok és futók - akár hatósági - leterelése.

A leghiányosabb szakasz egyértelműen a Kerepesi utat követően jön. Fontos a megfelelő minőségű átvezetés a HÉV-en és a Kerepesi úton, azonban a döntéshozók valószínűleg nem fogják felvállalni egy különszintű keresztezés kiépítését, így valószínűleg marad a teszkógazdaságos megoldás az Egyenes utcánál vagy a Szentmihályi útnál. A Kerepesi út és a Cinkotai út között teljes egészében hiányzik mindenféle kerékpáros infrastruktúra. Szerencsére akad pozitív minta a Szilas-patak menti kerékpárút személyében, jó lenne itt is egy hasonló megoldást találni.

A Cinkotai utat elhagyva jelenleg is kiváló minőségű és vonalvezetésű kerékpárút található, azonban a zuglói szakaszra vonatkozó közös használat ezen a helyen is problémákat okoz, igaz, itt jóval szélesebb aszfaltcsík áll rendelkezésre. Ha a projekt költségvetésébe belefér, akkor javasolt a kerékpárút szélesítése, mivel a XIV. kerülettel ellentétben itt jogosan használják a gyalogosok is az utat.

A többi projekt lényegében egy-egy kerület bizonyos területeinek kerékpárbarát átalakítására szolgál. A kiírónál valószínűleg többen felsírtak, amikor látták, hogy ezen projektek közt minimális a fizikai összekapcsolódás. Ennek oka, hogy a Főváros, a kerékpáros közlekedés maximális támogatásának jegyében bedobta a gyeplőt a kerületek közé, így ne csodálkozzunk, ha 2019-ben a helyi rendelőbe egyszerűbb lesz eljutni, mint a belsőbb területeken található munkahelyre.

Mi kéne igazán?

Persze szép-szép, hogy a külső városrészekben számos fejlesztés történik, és majd Tarlós István büszkén elmondhatja a számokat, hogy ennyi milliárd, meg annyi milliárd, mikor éppen ismét tesz valami kerékpáros-ellenes lépést. Csakhogy összbudapesti szinten igazán nagy előrelépést egyrészt az adna, ha a kerületi fejlesztések összeérnének, másrészt a város belső területein, különösen a főútvonalakon lehetne végre normálisan kerékpározni.

pestisracok.jpg

Ez ma Budapest főutcája: szürke, koszos autópálya, kerékpárral használhatatlan (forrás: pestisracok.hu)

Mivel Budapest alapvetően hagyományos európai nagyváros, a szerkezete körutas-sugárutas. Így a fő útvonalak igen karakteresen megjelennek, és minden közlekedő számára a város fő ütőerét jelentik. Ennek az a negatív következménye van, hogy alternatívájuk sincs igazán: próbáljuk csak az ujjunkat végighúzni a térképen bármely Nagykörút melletti utcaláncon, egyszerűen nem fogunk tudni találni értelmes alternatívát, csak ágas-bogas kerülőket, amely ráadásul nem egyszer magát a főutat is metszi. Maguk a főutak pedig sajnos lényegében nem kerékpározhatók. A 2*3 sávos Váci úton, vagy az Üllői úton legfeljebb a legbátrabbak próbálkoznak, pláne a 70 km/h-s szakaszokon. De nem jobb a helyzet a Nagykörúton sem, a Rákóczi úton pedig, ahol még nyomvályús buszsáv is van a szélen, szabályos extrémsport kerékpárral közlekedni.

nyugat_hu.jpg

Pedig akár ilyen is lehetne (forrás: BKK)

A probléma megoldásához valószínűleg meg kell várni a 2019-et, hiszen ettől a túlélésre játszó városvezetéstől már nem lehet várni semmi előrelépést, pláne nem a kerékpáros közlekedés tekintetében. Viszont őszintén reméljük, hogy utána olyan vezetése lesz Budapestnek, amely hajlandó nagy döntéseket meghozni, és a környezetbarát, területhatékony közlekedési eszközöket előnyben részesíteni az autókkal szemben olyan útvonalakon, mint például a Rákóczi út - Kossuth Lajos utca tengely.

A bejegyzés trackback címe:

http://kozlekedesiklub.blog.hu/api/trackback/id/tr3812251694

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Paulus Velocipedus 5/1: Mennyit bicikliztem? 2017.09.26. 09:52:38

"Biciklizni kezdtem" - nyilatkoztattam ki bő öt éve. Aztán megosztottam az első, második és harmadik év tapasztalatait. Azóta is biciklizem, ez a poszt a két legutóbbi évről szól. Pontosan posztsorozat, mert három részre daraboltam, ez az első. Mennyi...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

totii 2017.09.26. 10:01:02

Van rá reális esély, hogy 2019-től olyan városvezetés legyen, ami képes előrelépést tenni?

midnight coder 2017.09.27. 07:08:08

A városi közlekedés jövője nem a bicikli, hanem az e-bike. Akár tisztán elektromos, akár pedelec, centire ugyanúgy elvisz A-ból B-be mint a bicikli, és nincs az a hátulütője, hogy a használója átmegy a piroson, macskán, gyereken mert inkább az életét adja mint a lendületét.

De ehhez elsősorban az kell, hogy fizikailag elválasztott, biztonságos kerékpárutak legyenek. Az átlagpolgár nem biciklisfutár, és ha kocsival koccansz egy kamionnal, akkor max. összetörik az autó, ugyanez biciklivel jó eséllyel koporsó. Én is elkezdtem Pesten bicajjal járogatni, aztán az egyik kollégát úgy ütötték el, hogy több mint egy évig fércelték a dokik, és utána sem lett 100%-os, nos utána úgy gondoltam hogy mégiscsak jobb a BKV.

Terézágyú 2017.09.27. 08:05:37

Azt tudtátok, hogy a zebrák előtti piros lámpa a bicigliseknek is tilost jelent?

nalazo 2017.09.27. 08:29:42

Teréz! Már megint sikerült ugyanazt az egy memorizált mondatot bemásolni?

Midnight: Aki biciklivel szarul közlekedik az e-bike-kal sem fog másként. A lendületvesztés csak kifogás, az a fajta "közlekedési türelmetlenség" a valós ok, amiért például egy gyalogos is átrohan a piroson, vagy az autós beragad a kereszteződésbe.

A témához: a városi közlekedés felkarolása még mindig csak egy, a korszellem által elvárt nyűg, de egyben pénzügyi csap is a politikusaink számára. Amíg ez a kettősség lesz, csak felemás megoldások lesznek.

Duplaxiii 2017.09.27. 09:08:53

@nalazo:
Ne haragudj, de a poszt pár pontja elég erős!
A kolléga véleménye szerintem jogos, mert például mi a baj a Rákos patak melletti "Színvonalas" kereszteződéssel? MI???
Ott van járda, van közút és van bringaút. És keresztezi egy többsévos, villamosvonallal is rendelkező FŐÚTTAL! Mit kellene még tenni? Az autósoknak legyen szabály? A gyalogosoknak SEMMI NINCS +/- 500-800 méteren belül, a bringásoknak mi legyen? felüljáró? Vagy ott legyen a Béke utca alárendelt?
És az nem gond, hogy a túloldalon a Röppentyűig CSAK bringasáv van, míg a sétálóknak, sportolóknak semm, a másik parton is csak egy kavicsos, sáros öszvény. De nem, ismét nem a társadalomba akartok beilleszkedni, hanem abból valami felsőbb, többet érő kisebbségkét szerepelni.
A zebra azért jó példa, mert itt azért van egy példa a balesetre, csak az nincs, hogy ki volt a hibás, van egy megjegyzés, hogy a futároknak nem is kell sáv, majd ők bátrak a Hungárián stb.
Az érv hibás, mert akkor meg a auztósok is lehessenek bátrak és a dugóban menjenek fel a bringasávra! Vagy amotorosok is mehessenek a bringaúton!
Ti soha nem értitek meg, hogy a kritikusok nem a kerékpár közlekedés ellen van!!!
Ellenkezőleg, a tisztességes bringások is támadják ezt az aktivista alapú, jellemzően kirekesztő filozófiát, miszerint az egyébként valóban hasznos, előremutató közlekedési módot egy szervezet és tagjai kizárólag erőből, támadva és számos esetben csúsztatásokkal, irányított érvekkel akarják ÁTVERNI a többségen. A gyalogosokon, a BKV-n utazókon (ők miért károsak???) és az autósokon.
Miközben ennek a közösségnek egy pici rész az, aki minden élő szabály megszeg, és ez a pici halmaz a hangadó.
Tudod engem a rendőr ne zaklasson azért, mert a futár "kolléga" csak szabálytalanul közlekedik! Hogy divatcsaj gond nélkül beleteker a zebrán szabályosan átkelők közé! Hogy a zebrán kényelmesebb áttekerni és veszélyeztetni nyugdíjasokat, kisgyerekeseket.
Ez a halmaz a szervezett, bringaemelgetős réteg, és látod nem autósként írom mindezt.
De milyen posztok jelennének meg itt, ha egyszer leszedek egy járdán bringázót, a zebrán áthaladót? Eljátszom hogye lütött, rendőrt, mentőt hívok és még be is berelem, mert kiestem a munkából?
Szerinted nem az lenne, hogy én voltam részeg? Vagy maximum a zebra kialakítása a hibás, tessék azonnal azt átépíteni, mert 1000 gyalogos nem a többség 2 darab divatbringással szemben.
Kedvesem, az elvrendszeretek hibás!
Pontosan egy darab állampolgár vagytok és pontosan azok a törvények vonatkoznak rátok, mind mindenki másra.
Gondolkozz el, és nézd meg Puzsér vitáját a "nőtanács" vezetőjébel a feminizmus kapcsán.
Majd cseréld ki a feminizmust a kerékpározással...
Meg fogsz lepődni és rájössz, miért írom rendre ezeket.

datam 2017.09.27. 09:09:01

Eszetekbe ne jusson Palotára a RÁkos útra bringasávot létesíteni. De tényleg ne. Amikor nincsenek parkoló autók, akkor pont jó a sávok szélessége. De amint megjelenik egy autó, akkor egyből kevés lesz. Még csökkentsük a parkolókat... persze. Majd aki oda megy a festékboltba mondjuk anyagért, az majd a szomszéd utcába cipeli, mert nektek kell a bringaút, ugye?! Mikor jutunk el oda, hogy a bringás fog figyelni a nála erősebb autókra, nem fordítva? Tegnap legalább 4 embert ölhettem volna meg, ha nem szegem meg miattuk direkt a KRESZ-t. Értsd, Fiumein a sáv közepén 20-al, fülessel, kapucniban tekerő vezérbarom. Andrássyn belső sávban kerekező hipszter kislány. MI A REPETFASZÚ ÚRISTEN VALAGÁÉR NEM LEHET A SZÁJBATEKERT KERÉKPÁROKNAK KIJELÖLT HELYEN TEKERNI BAZMEG? Kötelező! Nem választható, vagy ajánlott hanem KÖTELEZŐ! Én is sokat bringázom, meg motorozok, meg autózok meg sétálok is. Mégsem jut eszembe a Dózsán az úton tekerni, amikor ott a kijelölt bicikliút. Komolyan, fel fogok rúgni előbb utóbb egy ilyen seggarcút, aki képtelen felfogni, hogy mik a kötelezettségei.

datam 2017.09.27. 09:20:35

Ja, arról nem beszélve, hogy mi ez a Blahás kép?! Komolya, szertined ez egy élhető megoldás lenne? Egy sáv az autóknak, amikor most kettőn is folyamatos a dugó? Normálisak vagytok? Jó, hogy nincs ott biciklisáv. Eszembe nem jutna ilyen helyeken gurulni. Inkább benn, a kisebb utcákban. És miért? Mert nem kell rettegnem, hogy a busz kereke alá löknek, meg hogy átmennek a torkomon a sietősek. Érdekes, még soha nem volt autósokkal afférom, mert felfogom, hogy nem én vagyok az erősebb, ha biciklin ülök. Nekem nem büdös leszállni a zebrám, hogy szabályosan tudjak átkelni. Ugyanígy nem büdös betartani a piros lámpát, meg mondjuk a helyemen kerekezni. Addig, amíg állandóan acsarkodva akartok magatoknak érvényt szerezni úgy, hogy az összes létező szabályra szarik a leghangosabb többség, addig sok jóra ne számítsatok.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2017.09.27. 09:39:23

Nagyvárosi bringázás

Nagyvárosban biciklizni
oly kalandos, mint a Disney
féle StarWars újabb része.
Lutri, élve hazamész-e?

Mögötted vad kék busz oson,
nyomot hagysz egy villamoson,
s jaj, elütsz egy tacskófiút:
„Itt vizelsz?! Ez bicikliút!”

Bűzét kipuffogó gáznak
érzed s feléd öklöt ráznak.
Leszorulsz, de nincs már hova,
s puff, röpülsz, mint Tyereskova.

Az, aki még sosem esett
forgalomban defekteset
s nem dudálta még le troli,
nem bringás, csak panelproli!

„StarWars, ugyan már! A nagy üres űrben mikor szorítanak le nagy kopasz kétajtós szekrények a tuc-tuc merdzsójukkal, és hol kell eltaknyolnod a kockakövek között cikázó villamossíneken átkelve?! Kerékpárutakat az űrbe!!!” /Miss Critical, a Nagyvárosi Biciklisták Internacionalista Intézete (NB II) főtitkárnője/

„Úgy van, az űrbe a kerékpárutakkal! Ott nem érvényes a KRESZ, amit úgysem ismernek és hamar elfogy a levegőjük, így nem lesz energiájuk annyit szabálytalankodni!” /Bivaly Bernát, taxisofőr és dohánycsempész/

„Na, ne már! Hogy tudnék úgy fénysebességre kapcsolni, ha állandóan elsőbbséget kellene adnom ezeknek e kétkerekű vackoknak?! Még a végén elütök pár ezret és össze-vissza karcolják az Ezeréves Sólyom metálfényezett felületét!” /Han Solo/

„Hej, a régi szép idők, amikor még pedállal hajtott űrhajókkal bicikliztünk odakint a világűrben! Это было очень хорошо!” /Valentyina Tyereskova, az első szovjet űrhajósnő/

„Szegény kis Tyutyukám épp a dolgát végezte a járda szélén, amikor ez az átokfajzat vadbarom átbiciklizett rajta! Azóta csak itthon, az uram falábánál mer vizelni. Na, de ne félj Tyutyukám, nem maradsz bosszulatlanul! Azóta is rendszeresen szurkálom annak a dúvad biciklistának a viaszfiguráját! Hátha kap egy hatalmas durrdefektet!” /Bányai Brezsnyevné Mákony Matild, nyugdíjas varrónő és saját kárán okkult/

„A múltkor nekem jött egy villamos, majd nekipattant egy biciklistának. Amikor leemeltem róla, nem hogy nem köszönte meg, még neki állt feljebb, hogy elgörbült a biciklije! No, én egy rúgással köréje tekertem.” /Chuck Norris/

„Ha a költészet egy illatos virágokkal teli zöld mező, akkor Frady Endre a talajgyalu rajta. Anyám szerint inkább lépegető exkavátor, de hát jó anyám a születésem utáni gyes mellett csak levelezőn végezhette el a nehézgépkezelő tanfolyamot és azóta már sokat felejtett.” /Puzsér Róbert, kritikus/

„Honnan veszi költő elvtárs, hogy egy panelproli nem tud biciklizni?! Tudnék én, csak kicsi a lakás és állandóan nekimegyek a falnak! Veszélyes sportszer ez a szobabicikli!” /Telepi Tibor, betanított ívhegesztő és panelproletár/

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2013/09/nagyvarosi-bringazas.html

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2017.09.27. 09:41:59

Hat éve írtam...

Vasárnapi bringás

Tegnap déltájt velem szembe
Bringázott egy morcos embe-
-r, aki felém rázta öklét,
S én mennybéli víg öröklét
Reményében nem ütöttem
El őt, ám ő jött mögöttem
S űzött, vad hátraarc után.
Utolért s én néztem bután,
Éntőlem ő vajh’ mit akar?
Vadul lengett rajta a kar
S bősz szájából dőlt az átok.
Hogy mi, tekintettel rátok,
Nem idézem, ám ő tombolt.
(Zárva volt az Agyatom Bolt?)
Két kislányom úgy megijedt,
Hogyan tehet bárki ilyet,
Ki látszólag emberszerű?
Arcán nem ült szelíd derű,
Hanem bőgött, mint egy orkán,
S nem a Himnusz jött ki torkán.
Körben állt sok panelház ott,
Mit hangja majd’ széjjelrázott.
Végül elment. Néztem, űz-e?
Már nem. Csak a lelki bűze…

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2011/09/vasarnapi-bringas.html

nalazo 2017.09.27. 11:23:15

Duplaxii/Terézágyú: Köszönöm, hogy kéretlenül válaszoltál azokra a kérdésekre és felvetésekre és kérdésekre, amiket itt senki sem tett fel. Miért van szükséged arra, hogy két karakterrel szerepelj egy blogban?

fbal02 2017.09.27. 14:48:00

@Terézágyú: Amíg g-vel írod a biciklit addig nem tudjuk.

igazi hős 2017.09.27. 19:50:15

@midnight coder: Miért is lenne szabálykövetőbb valaki, mert nagyobb a teljesítménye? Autóknál nem ezt tapasztalom: kismotoros kisautók is átmennek a piroson, de valahogy nagyobb, jobban motorizált autókból arányában több szabálytalankodik (beleértve a parkolást, ahol lényegtelen a teljesítmény).

@poszt: "Ezen kívül a gyalogosok is előszeretettel használják őket, pláne, ha a "kerékpárút" mellett nem marad elég helyük a közlekedésre." A Dózsa György úton, ahol alig 2 m van, sok helyen kevesebb, ott érthető, de a Stefánián irgalmatlan széles (4-5 m) a gyalogos rész, mégis rendszeresen sétálnak a bringás részen. Az Üllőin meg sikerült úgy megcsinálni, hogy a gyalogos és bringás rész kétszer vált oldalt, nem csoda, hogy össze-vissza ténferegnek az emberek. Ez különösen bosszantó, hiszen pontosan ugyanennyibe került volna, ha végig az út menti rész a bringásoké és a belső a gyalogosoké (vagy fordítva). De megint olyat engedtek a tervezőasztalhoz, aki még nem ült bringán, viszont szép látképet csinált.

igazi hős 2017.09.27. 19:57:51

@datam: Ha a Nagykörúton a parkoló autók helyén bringasáv lenne, azzal jól járnának a bringások, hiszen nem az autók között kellene menniük (illetve a gyerekek, nők és puhapöcsök a gyalogosok között mennek), jobb lenne az autósoknak, hiszen nem kéne álladóan az őket kerülgető bringásokat is nézni, sőt talán pár autós is átszállna bringára, így a többinek is jobb lenne és jobb lenne a gyalogosoknak tekintve a járdán tekerő puhapöcsök nagy számát. Most jöhet a sírás a szegény helyi autósokról, akik nem tudnak a házuk előtt parkolni...

Terézágyú 2017.09.28. 08:28:47

@nalazo:
"Teréz! Már megint sikerült ugyanazt az egy memorizált mondatot bemásolni?"

Drága kerékpárosok!!! Tegyetek róla, hogy elfelejtsem ezt a mondatot!

Ja, hogy végigmegyek a Múzeum körúton (nem hosszú), ahol kerékpársáv van, és legalább 2-3 szabálytalan biciglist látok??????? Hát ez a baj.
Addig nem fogom elfelejteni.

Terézágyú 2017.09.28. 08:34:33

@nalazo:
"Duplaxii/Terézágyú: Köszönöm, hogy kéretlenül válaszoltál azokra a kérdésekre és felvetésekre és kérdésekre, amiket itt senki sem tett fel. Miért van szükséged arra, hogy két karakterrel szerepelj egy blogban? "

??? nem én vagyok Duplaxii. Bocsesz.

Ezeket a kérdéseket itt senki nem tette fel? Sajnálatosnak tartom, ezért tettem fel én.

@fbal02:
"Amíg g-vel írod a biciklit addig nem tudjuk. "

Nos, ezt direkt írom így, mint ahogy valaki direkt kisbetűvel írja a gyurcsány szót stb. :)

törzsmókus 2017.10.04. 08:09:49

> jelenleg a Keletitől az Astoriáig eltekerni nagyobb rizikó, mint bázisugrást végrehajtani a körőshegyi völgyhídról ernyő nélkül.

Ez mekkora FUD. Vagy úgy is mondhatnám, orbitális fasság. A posztolónak javaslom, próbálja ki mindkettőt. Na jó, nem kívánom a halálát, úgyhogy csak az elsőt

törzsmókus 2017.10.04. 08:12:41

Egyébként pont az ilyen hülyeségek miatt is félnek az emberek biciklire ülni :( nagyon káros. A Rákóczi úttól először én is féltem, de meg lehet szokni azt is. Persze, nyilván lehetne, legyen jobb. De addig is bátran üljünk biciklire, és nevessünk a dugóban fogadó bádogcsigák képébe.

törzsmókus 2017.10.04. 08:14:27

(tök hiteltelenné teszi egy ilyen mondat a következő, amúgy teljesen helytálló keretes részt.)

törzsmókus 2017.10.04. 08:23:42

@datam:
> Mikor jutunk el oda, hogy a bringás fog figyelni a nála erősebb autókra, nem fordítva? Tegnap legalább 4 embert ölhettem volna meg, ...

Épp ellenkezőleg; azt kellene felfogni, hogy alapvetően az erősebb kell figyeljen a gyengébbre. Nálunk szerencsésebb országokban (pl Hollandia) ez törvénybe is van iktatva.

Adani 2017.10.10. 10:45:53

@datam:

Sokkal élhetőbb lenne úgy a Blaha és az egész Rákóczi. Buszsáv helyett villamossal még jobb volna. A belváros ne legyen városi autópálya.

@igazi hős:

Bajcsy-n ahol még korlát is van a bicikliút és a járda között is rendszeresen ott mászkálnak a Bazilika előtt főleg. Nem győzöm néha lecsengetni az útról a sok gyalogot, tényleg nehéz megkülönböztetni a sima szürke utat és a piros utat sárga csíkokkal. A kiskörúton meg az Andrássy-n meg rendszeres, hogy autók parkolnak rá a bicikliútra Andrássy-n főleg taxisok.

@Terézágyú:
Sajnos van sok önkéntes rendőrt játszó meg azért is direkt autósokkal meg buszvezetőkkel kötekedő, aki még tele is szemeteli a Youtube-ot ilyen videókkal, ahol szabálytalankodik, direkt megy az út közepén akkor is ha van bicikliút feltartva mindenkit, vagy épp tilosban a buszsávban aztán még neki áll feljebb ha ledudálják.
@törzsmókus:

Pedig igaza van. A Rákóczi út ha szabályosan akarsz menni biciklivel kreatív öngyilkosság, vagy legalábbis extrémsport a durvább fajtából. Bicikliút nincs, a forgalom nagy, buszsávban nem tekerhetsz, meg amúgy is folyamatosan jönnek a buszok, ha meg mész a buszsáv melletti külsőben akkor helyed alig van és két irányból is folyamatosan járművek jönnek állandó életveszély. Marad a járda, kresz szerint vmax 10 km/h gyalogosforgalom zavarása nélkül. Ami itt azt jelenti napközben, mivel a gyalogosforgalom is sűrű, hogy tolod.

Szerencsére lehet kerülőúton menni. Örstől az Alkotmány utcáig simán biciklizek én is melóba sokszor, Kerepesi mellett a metró oldalán van járda, ahol sosincs 2-nél több gyalogos, de általában egy sem, mert nincs ott semmi a Pillangó utcáig, ott simán lehet menni, nem zavarsz vele senkit. Pillangó után a Stadiig is csak Rebisz laktanyánál meg a trolimegállónál kell vigyázni, ha sokan vannak akkor leszállok és tolom, Stadi után is hülyeség volt az Aréna oldalára rakni a biciliutat, kereszteződések, mellékutcák meg a pláza parkolójának behajtói. A másik oldalt viszont nincs semmi, gyalogosforgalom is minimális, ott jobban lehet haladni. Keletitől meg a Rottenbiller utcára fordulva el kehet kerülni a Rákóczit és ki lehet menni az Andrássy útig.

"Fiumein a sáv közepén 20-al, fülessel, kapucniban tekerő vezérbarom. Andrássyn belső sávban kerekező hipszter kislány"

Támogatnám az ilyenek rommá bírságolását, Andrássy-n mindkét oldalt van szervízút, ami kijelölt bringaút, ott kell menni. Ott is ütöttek már el majdnem párszor, egyszer egy taxi jött mint a meszes, pedig 30-as tábla van végig. Viszont az autósoknak se kéne ott menni mint az állat mikor dugó van, a szervizút nem arra való. Beerbike meg biciklik menjenek ott, meg, célforgalom, más elvileg ott nem is mehetne mégis előzősávnak használják sokszor.

Legyen bringasáv és bringaút minél több helyen, DE!!! ahol van ott használja mindenki, legyen kötelező ha még nem az.