Összeomlás felé halad a MÁV-START
2017. október 16. írta: Budapest HBF

Összeomlás felé halad a MÁV-START

Az elmúlt hónapokban egymást érték a magyar vasúti személyszállítással kapcsolatos aggasztó hírek. Szinte nem múlt el hét anélkül, hogy valamilyen szolgáltatás megszüntetésével, leépítésével kapcsolatos fejlemény ne derült volna ki, és nem látszik, hogy a folyamatnak vége lenne. Mindezek érthetetlen ellentmondásban állnak azzal, hogy a kormány a most futó fejlesztésekkel együtt a következő években 1500 milliárd forintnyi forrást kíván a vasúti közlekedésre fordítani.

Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül felsorolunk pár közelmúltbeli mérföldkövet a MÁV-START leépüléséből:

  • 2015 végén jelentősen ritkították a legforgalmasabb fővonalak gyorsvonatait.
  • Fel akarják számolni az ország főtengelyein az egységes, óránkénti InterCity-közlekedést.
  • Hajmeresztő ötletek láttak napvilágot a Bécs–Budapest vonatok belföldi forgalomból történő kizárásával, valamint a Prága–Pozsony–Budapest vonatok menetidejének közel 1 órával történő megnövelésével kapcsolatban; csupán a szomszéd vasutak ellenállása tudta a terveket – egyelőre – megbuktatni.
  • Jelentős leépítéseket terveznek a Székelyföldre közlekedő vonatokon is, holott ezek autópálya hiányában különösen fontos eljutási lehetőségek a határon túli magyarok számára.
  • Év végével megszüntetik a Budapest–Berlin éjszakai vonatot és számos tengerparti eljutási lehetőséget. A tervekben eredetileg még a nagy sikerű Split–Budapest éjszakai vonat leállítása is szerepelt, melynek forgalma az elmúlt években jelentősen nőtt.
  • Miközben az EU-ban az összes komoly vasúttársaság korszerű, vonzó étkezőkocsikat üzemeltet, a belföldi étkezőkocsik 2012-es leállítását követően a MÁV-START 2017 végén már a nemzetközi vonatokon is megszünteti ezt szolgáltatást, jelentősen csökkentve ezzel a színvonalat.
  • A széles körben használt törzsutas-kedvezményt, a START Klub kártyát szintén leépíti a MÁV-START, holott ezzel a lehetőséggel tízezernyi rendszeres utast szerzett magának a vasút az elmúlt évtizedben.
  • Indoklás nélkül megszüntették a Budapest belvárosában lévő menetjegy-irodát, holott ez számos utasnak biztosított a pályaudvarokhoz képest kényelmesebb, gyorsabb jegyvásárlási lehetőséget.

Fentieket tetézi, hogy a vasúttársaság e lépésekről rendre utolsó pillanatban kiadott, zavaros közleményekben tájékoztatja az utazókat, nem hagyva szinte semmi időt sem a felkészülésre.

A folyamatokért egyértelműen a MÁV-START jelenlegi vezetése tehető felelőssé. Miközben a szolgáltatást folyamatosan leépíti, a saját presztízsprojektjeit teljes erővel tolja előre. Gondolunk itt a már kitalálásakor elavult IC+ kocsik légvárára, vagy egyes prominens vezetők szülőfalujában lévő vasútállomások irreális összegekért történő felújítására. 

A Kormánynak tisztáznia kellene, hogy mit is akar valójában. Felmerül a kérdés, hogy mi indokolja a vasúti infrastruktúrára, új járművekre elköltött százmilliárdokat, ha közben magát a személyszállítási szolgáltatást folyamatosan visszafejlesztik. Kérjük tehát a Miniszterelnököt, hogy tegye meg a szükséges lépéseket, és állítsa ismét helyes mederbe a magyar vasút fejlődését!

 

Magyar Közlekedési Klub

Közlekedő Tömeg Egyesület

Levegő Munkacsoport

Bakonyvasút Szövetség

itf.hu

regionalbahn.hu

A bejegyzés trackback címe:

http://kozlekedesiklub.blog.hu/api/trackback/id/tr6212974644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

vwxyz 2017.10.23. 17:17:36

Az miért az összeomlás jele, hogy megszüntették a belvárosi jegypénztárat? Városszerte egy sor kasszát üzemeltetnek, és a netes jegyváltás sem ördögtől való 2017-ben.