Kérdések és válaszok a miskolci pótlással kapcsolatban
2018. december 17. írta: Budapest HBF

Kérdések és válaszok a miskolci pótlással kapcsolatban

A mai sajtóközleményünkhöz kapcsolódva készítettünk egy kérdés-válasz listát, amely azokra a kérdésekre is kitér, amelyeket a korábbi cikkünkhöz írtatok kommentbe.

 

Mi fog történni?

Jövőre, pályafelújítás miatt a Budapest-Miskolc vasútvonalon, Pécel és Aszód között 10 hónapig egyáltalán nem járnak a vonatok.

10 hónapon át? Mi tart ennyi ideig?

Azt mi is szeretnénk tudni. A vasút hőskorában ennyi idő alatt komplett vasútvonalakat megépítettek. Ráadásul itt egy kétvágányú szakaszról van szó, amelyet alapesetben úgy szokás felújítani, hogy az egyik vágányt csinálják, a másikon meg járnak a vonatok. A mai gépláncos építési technológiának is az a célja, hogy minél kisebb munkaterületen és minél gyorsabban lehessen dolgozni. Magyarországon is volt már rá számos példa, hogy jóval bonyolultabb esetekben is biztosították a vonatok folyamatos közlekedést az építkezések alatt.

dio_sd_provizo_rium.jpg

Érden 2008-ban közúti aluljárót építettek egyszerre két vasútvonal alatt úgy, hogy a forgalom végig ment mindkét vonalon

De akkor miért nem így csinálják itt is? Ettől olcsóbb lesz a projekt?

Mert a kivitelezőnek sokkal kényelmesebb, ha nem kell foglalkozni a munkaterület mellett elhaladó vonatokkal, és senki nem látja, hogy dolgozik-e. A Budapest-Pécs vonal Kelenföld-Érd felső szakaszán 13 hónap vágányzárat kaptak, és nemigen látszott nyoma az erőltetett munkavégzésnek. Az olcsóságról pedig annyit, hogy soha nem került még ennyibe egy km vasút felújítása Magyarországon, mint az elmúlt néhány évben; az árak elszálltak, a minőség, mint látjuk, viszont nem.

Akkor hogyan lehet eljutni Miskolcra?

Hosszadalmas és körülményes pótlóbuszozással. Aki kifejezetten Miskolcra szeretne utazni, az várhatóan “megússza” egy hatvani átszállással, miután végigkínlódta az M3-as autópályát. Ám aki Mezőkövesről, Kál-Kápolnáról, Vámosgyörkről, vagy éppen Turáról szeretne Budapestre utazni, annak a mostani nulla helyett már kétszer kell eszközt váltania, mert az ő buszaik csak Hatvan és Pécel, illetve Aszód és Pécel között járnak. Ami az M3-ashoz képest nem mellesleg még kerülő is.

Dehát miért nem megy akkor a gyorsvonatok pótlóbusza a Keletiig, a személyvonatoké pedig Hatvanig?

Mert nincs elég busz, a legutóbbi információink szerint jelenleg a szükséges mennyiség kb. 50-60%-át tudják biztosítani. A busztársaságokat is elérte a jármű- és munkaerőhiány, nem arra lettek méretezve, hogy 10 hónapig pótolják az ország egyik legfontosabb vasútvonalát.

Hát jó, akkor megyek kocsival!

Nem lesz az olyan egyszerű. Az M3-asnak eleve elég nagy a forgalma, így csúcsidőszakban nehezen járható. Ehhez pedig jönnek a jövőre esedékes felújítási munkák, amelyek tovább szűkítik a kapacitását. Ráadásul a pótlóbuszok közlekedésének könnyítése érdekében buszsávokat is ki akarnak rajta jelölni, ami az autós kapacitást még tovább fogja csökkenteni. Add hozzá a reggeli Szerencs utcai dugóhoz a buszsávot; ugye milyen jó lesz?

És tényleg nincs semmi megoldás, az Úr is így akarta?

Nem, lenne más lehetőség is. Kezdjük nyilván ott, hogy nincs 10 hónapig lezárva a vasút, ez már eleve sok problémát meg tudna oldani. De ha ezt el is fogadjuk, akkor is lehet másként. A lezárt szakasz kezdetétől, Aszódtól ugyanis el lehet jutni Budapestre kerülőúton, Vácon át is, legalább a Budapest-Miskolc InterCity-kkel. Ezeket a jó gyorsulásuk és könnyű megfordíthatóságuk miatt célszerű FLIRT-motorvonatokkal közlekedtetni az építkezések alatt. Ezzel kapcsolatban a KözlekedőTömeggel közösen részletes javaslatot dolgoztunk ki.

Igaz, hogy csak napi egyszer, de Pécsről is FLIRT jár InterCity-ként kerülő irányon Budapestre az ottani vágányzár idején

Dehát az nagy kerülő!

Nem, mindössze 15 km-rel hosszabb az út, így az elmúlt hónapokban megszokott 2:20-2:25 perces Budapest-Miskolc menetidővel lehetne utazni továbbra is.

707780_1.png

Viszont azt olvastam valami okos vasutasnál, hogy magán az aszódi állomáson nem lehet majd átjárni!

Ez nem így van, ugyanis az állomás nyugati felének átépítése természetesen nem tart 10 hónapig. A jelenlegi ütemezés szerint mindössze 1,5-2 hónap az az időszak, amikor a munkák miatt nem lehet majd átjárni (bár ekkor sem lenne lehetetlen, mivel hely bőven van), egyébként különösebb probléma nélkül megoldható, hiszen amúgy is fognak járni Aszódra vonatok Balassagyarmat és Hatvan felől egyaránt.

Ugyanennél a vasutasnál olvastam azt is, hogy dehát Aszód és Vác között a pálya nem járható, mert fák nőnek rajta!

Ez sem igaz, ha érdekelnek a pályaállapotok ezen a szakaszon, lesd meg az alábbi tavalyi videót. Sok magyar vasútvonal irigykedhetne ezekre a pályaállapotokra, maradjunk annyiban, ráadásul motorvonattal kellene erre járni, nem 2000 tonnás tehervonattal. 

A 77-es vonal egy 2017-es különvonatból

És a Nyugatiba beférnek a vonatok? Így is annyit késnek Vác felől, ha még az InterCity is arra megy…?!

A Nyugatiból jelenleg kétóránként van vonat Prága felé. A másik órában is ki van hagyva ezeknek a vonatoknak az időablak, sőt az az esetek többségében elég széles, 20-30 perc hosszú. Raádásul itt egy kétóránként közlekedő vonatról lenne szó, a Nyugati-Vác vonal ennél nagyságrendekkel nagyobb vonatmennyiséget kezel, így ez nem oszt, nem szoroz. 

Értem, az InterCity még elmegy valahogy. De mi lesz a többiekkel?

Nekik sajnos muszáj lesz pótlóbusszal is utazni, de nem mindegy, hogy azok merre mennek, és hányszor kell átszállni. Mindenképpen fontos lenne, hogy a gyorsvonatokhoz csatlakozó buszok is a Keleti pályaudvarig járjanak Hatvantól. Ennek megvalósításában nagy segítség, ha a miskolci vonat eljut Budapestig, mert akkor több busz marad a gyorsvonatok pótlására.Továbbá szükség lenne a Debrecen-Füzesabony vonatok Hatvanig való meghosszabbítására is, mert ekkor annak, aki Tiszafüredre, Poroszlóra, Balmazújvárosba utazik, továbbra is csak egyszer kell majd átszállnia.

80a_potlas.png

Ez mind szép és jó, de hogyan lesz ez most elérve, hogy így legyen?

Mi minden tőlünk telhetőt megteszünk, de a potenciális utasokra is szükség van. A legtöbbet úgy tudsz segíteni, ha levelet írsz az illetékes szervezeteknek (MÁV-Start, Innovációs és Technológia Minisztérium, Közlekedéstudmányi Intézet, Nemzeti Intrastruktúrafejlesztő). Ha sokan külditek, talán sikerül kellő nyomást gyakorolni!

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekedesiklub.blog.hu/api/trackback/id/tr3414491544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.