Nem csak falakba, hanem minden másba is ütközik a kolozsvári metróprojekt
2024. október 26. írta: Budapest HBF

Nem csak falakba, hanem minden másba is ütközik a kolozsvári metróprojekt

Legutóbbi, nagy érdeklődést kiváltó bejegyzésünkben a kolozsvári metróprojekt értelmetlen voltáról értekeztünk, elsősorban közlekedésszervezési oldalról megközelítve a kérdést. A mai bejegyzésünk szerzője, Szakáts István kolozsvári mérnök pedig a kivitelezés - szőnyeg alá söpört - buktatóira hívja fel a figyelmet.

A kolozsvári metró építése már az első kilométereken kritikus helyzettel találja szembe magát. A  Prieteniei megállót a Vivo mall mögötti, aktív földcsuszamlások által veszélyeztetett Răzoarelor domb alá kellene beásni, ám a Kolozsvári Városháza a tender lefolyása alatt elmulasztotta mind a szakértők, mind az ajánlattevők rendelkezésére bocsátani a domb stabilizálását célzó legfőbb (de félbehagyott) munkálat, a szászfenesi Déli Körgyűrű támfalának dokumentációját.

dia1_18.PNG

Chirică professzor, a szakértői vélemény szerzője a domb állapotát kritikusnak nevezi, és azt ajánlja, hogy a stabilizálását még a megálló építése előtt és ettől függetlenül végezzék el. A kezdeti dokumentáció hiányosságából kiindulva ez az új kihívás meglepetésként érheti a Gülermak által vezetett kivitelező konzorciumot, amely most extra időt és pénzt igényelhet tervezésre és kivitelezésre.

Az új feladat a határidők kitolásához vezethet. A város vezetését viszont, amely kommunikációjában görcsösen ragaszkodik ahhoz, hogy a metróépítés az eredeti ütemterv szerint halad, ez negatívan érinti.  A bajt és az időcsúszásokat még tetézheti, hogy a Răzoare domb stabilizálásához újabb földek kisajátítására lenne szükség - miközben a projekt ezen fázisa már lezárult. 

A munkálatok első szakaszában két fúrópajzsot kellene a Teilor megállótól elindítani, de alig 4 kilométerrel odébb, a Vivo mall déli fala mellé ásandó Prieteniei megálló magasságában a kivitelező Gülermak máris kritikus helyzettel találja szembe magát.

Félbehagyott útépítés szellemcölöpjei, elbénázott támfal, csúszó domb

A Prieteniei megálló fölött elhelyezkedő Răzoarele domb ugyanis csúszik. A nagyobb földcsuszamlások között megemlíthető a 2007-es és a 2011-es.

dia2_19.PNG

A Vivo mall ezek kivédésére egy 10 m mélyre lefúrt betonvas cölöpökön álló támfalat épített, azonban ez nem oldotta meg a problémát: 2024-ben a domb oldalára épített lakóházakban élők további földcsuszamlásokat jeleztek.

dia3_12.PNG

A kolozsvári metró pályázati kiírása tartalmazza is a Vivo-támfal dokumentációját, ugyanakkor teljességgel elmulaszt megemlíteni egy másik, a földcsuszamlások megállítását célzó eddigi munkálatot - a szászfenesi Déli Körgyűrű 2018-ban elkezdett, ám be nem fejezett támszerkezetét. Ez a támszerkezet 400m hosszú kellett volna legyen, 266 darab, két sorban elhelyezett, 108 cm átmérőjű, 25m-re lefúrt, C20/25-ös betonból kiöntött cölöppel [28, 29, 30, 31, 32, 33] és ezekre épített 6x3m-es koszorúelemekkel.

A szászfenesiek 2018-ban fogtak neki a munkálatoknak, amelyeket viszont 2018 őszére abba is hagyták. 51 cölöpöt és két koszorúelement hagytak maguk után. Azonban a földben 25 méter mélyen hagyott 51 darab, egyenként 40 tonnás cölöp a metró terve szerint a Prieteniei megálló kellős közepén éktelenkedne. 

dia4_6.PNG

Ezek kihúzása, tekintve, hogy a munkagépeket egy nagyon szűk területen kellene manőverezni, önmagában is egy technikai kihívás, ráadásul olyan, amelyre a Kivitelező aligha számíthatott, hiszen az 51 cölöp ottlétéről - de amúgy az egész munkálatról - a teljes dokumentáció egy szó említést sem tesz.

dia5_4.PNG

Nagyobb kihívás viszont a megálló fölötti, csúszásveszélyes domb stabilizálása.

Az erre irányuló ajánlásokat megtevő Chirică professzor azonban az általa használt források listája alapján [19] maga is hiányos adatokból dolgozott. A város ugyanis az ő rendelkezésére sem bocsátotta a szászfenesi Déli Körgyűrű dokumentációját.

dia9.PNG

Chirică professzor a Răzoare domb környékén három kritikus zónát határoz meg. Ezek közül az A  közvetlenül a Vivo mall mögött helyezkedik el. A zónában aktív földcsuszamlások figyelhetők meg.

Az A zónában a földcsuszamlások törésvonalai közvetlenül a lakóházak alatt vannak, mondja Chirică és azt ajánlja, hogy a domboldal instabilitása miatt a dombon levő tömbházakat még az ásások megkezdése előtt vizsgálatnak vessék alá és ezeket szükség esetén konszolidálják.

Ami a Prieteniei megállót illeti, a domboldal falakra gyakorolt nyomása 1000-4000 kN/ml, ezért a szakértő azt ajánlja, hogy a domboldalat a megálló szerkezetétől független megoldásokkal is stabilizálják.

dia7_1.PNG

Ugyanakkor Chirică megállapítja, hogy a Vivo támfalai szerkezetileg tévesek, amennyiben a cölöpök nem mennek le a földcsuszamlás törési szintje alá, és azt ajánlja, hogy a metró Kivitelezője ezt az (általa kritikusnak nevezett) helyzetet még a megálló ásása előtt rendezze. De a metró üzembe helyezése után is a helyzet folytonos geofizikai és geotechnikai monitorizálását ajánlja.

Bonyolítja azonban a helyzetet, hogy Chirică úgy teszi meg észrevételeit, hogy bár fényképein megjelennek a szászfenesi Déli Körgyűrű 108 cm átmérőjű cölöpjei, tanulmányában ezeket a Vivo 80 cm átmérőjű cölöpjeivel téveszti össze - hiszen nem állt rendelkezésére semmilyen dokumentáció a szászfenesi körgyűrű projektben véghezvitt munkálatokról.

A pályáztató a vállát vonogatja

Hasonló tévedéseket követ el a metró dokumentációjához készült Geostud tanulmány, amely érintőlegesen említi a szászfenesi út cölöpjeit, de utóbb nem köti ezeket egyetlen, a dokumentáció által megjelölt munkálathoz sem.

A szászfenesi Közgyűrű cölöpjei a geológiai mintavételeket dokumentáló képeken is feltűnnek - a munkagépektől 1-2 méterre. Azt azonban, hogy ezek hova, melyik munkálathoz tartoznak, a metró pályázat dokumentációjában senki sem tisztázza.

Ugyanakkor a Răzoare domb földcsuszamlásai felkeltik a pályázó cégek figyelmét, akik ezekkel kapcsolatban kérdéseket fogalmaznak meg. 

dia8.png

A 84-es kérdésben egy ajánlattevő további információkat kér “a dombon lévő, befejezetlen szerkezetről” , amire azt a választ kapja a Pályáztatótól, hogy ha gondolja, járjon utána: “Az ajánlattevőnek lehetősége van a bemutatottakhoz képest további tanulmányok, vizsgálatok elvégzésére, amennyiben ezeket szükségesnek gondolja”. 

 

A 81-es kérdésben egy ajánlattevő további információkat kér a domb instabilitásáról, amelyre azt a választ kapja, hogy a Pályáztatónak “nincsenek más adatai”.

 

Nem túl fényes kilátások a jövőre nézve

 

A fentiek miatt a pályázat nyertes Gülermak, ha még idejében tudomást szerzett is a szászfenesi Déli Körgyűrű 51 cölöpjéről, ezt nem a város által rendelkezésére bocsátott dokumentáció alapján tette.

 

Most pedig, már amennyiben hagyatkozni fog Chirică professzor hiányos és téves adatokból merítkező ajánlásaira, az 51 lefúrt cölöp kihúzásán túl egyeztetnie kell a várossal arról, hogy mennyit stabilizál a domboldalból a megálló szerkezetétől független megoldásokkal.

 

Ennek a kérdésnek a megválaszolását két dolog nehezíti.  Egyrészt a konszolidációhoz szükséges terepmunka újabb kisajátításokat igényelne. A projekt ezen fázisa azonban már lezárult. A Prieteniei megállótól északra ott a VIvo, a keletre, délre és nyugatra eső telkek pedig az USAMV egyetem tulajdonai (Telekkönyvi kivonatok itt: https://file.io/xsjJhGkVWmBd).

 

Másrészt az érvényes Területrendezési Terv szerint a majdani TR35-ös műút pontosan a megálló fölött kellene majd valamikor elmennie, ami pedig a domb további stabilizálást feltételezi, ahogy a lenti ábrán látható:

dia9.png

Ebben a technikai, adminisztratív és pénzügyi szempontból egyaránt bonyolult helyzetben várja Kolozsvár az Emil Boc polgármester által szeptemberre, aztán októberre, majd novemberre beígért fúrópajzsokat, a fúrások elkezdését pedig 3 hónappal későbbre, 2025 tavaszára. Ezzel az ütemtervvel azonban a pajzsok már 2025 telére elérhetnék a Prieteniei megálló falát  - miközben a megálló ásása azonban még el sem kezdődött, hogy a  földcsuszamlások rendezéséről ne is beszéljünk.

Tekintve, hogy Románia 2024 decemberére parlamenti és elnökválasztásokat tűzött ki, a pajzsok demonstratív leszállítása politikai hozadék Boc polgármester pártjának. Ezzel állítható szembe a TBM-ek hiába való leszállítása által okozott gazdasági kár - amely a domb stabilizálásának elhúzódása esetén jelentékeny lehet. Ez annál is fájdalmasabb, hogy a Nemzeti Helyreállítási Tervből odaítélt 300 millió eurót Kolozsvár elvesztette, így a metróprojekt jelen pillanatban gyakorlatilag teljesen pénz nélkül áll.

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekedesiklub.blog.hu/api/trackback/id/tr9918713972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.10.27. 06:28:53

Azé' annak a dombnak van magyar neve is...

Amúgy meg tipikusan olyan ez, mint az Észak-erdélyi autópálya...

gigabursch 2024.10.29. 20:11:47

@totii:
Kár volt sietned...
Gondoltam a hülye kérdés helyett esetleg veszi a fáradságot és utánanéz.
- turista térképek
- mapire
- bármilyen kolozsvári magyar szervezet
- ...

Albu 2024.10.30. 20:58:10

@gigabursch: A Răzoarele-domb alatt a Gorbó azaz Gârbăul északkeleti legszélén lévő kis rézsüt kell érteni, ami az utcáról kapta a rögtönzött nevét. Az eredeti cikk vegyesen használja a zona Răzoarelor és a dealul Răzoarelor kifejezéseket. (Mindkettőre egyjegyű számosságú találat van rá a világhálón.)

A kettő fogalom topográfiai jelentése közt bő másfél km távolság van, a szintkülönbség kb. kettőszáz méter.

Egyébként kolozsvári vagyok. De ma még a geológus édesapámat is felhívtam, aki az egyetem óta: bő fél évszázada járja a környéket, és a domborzati elemek nevét fejből tudja komplett fél megyében, mindkét nyelven, pláne amiknek a térképezésében részt vett.
Kuszálik József régi barátunk, ők ketten igen szorosan tartják a kapcsolatot. De ahogyan ismerlek, ez mind lepereg rólad. Isten áldjon!

gigabursch 2024.10.31. 10:46:10

Kedves @Albu:
1.) Nem pergett le rólam.
2.) Nekem csak nagyszülői kötödésem van Kolozsvárhoz.
3.) Az első hozzászólásodból nem az derült, ki hogy tudod, vagy utána tudnál nézni, hanem az, hogy kéretlen akadékoskodással csak azt várod el, hogy valaki válaszoljon, nehogy utána kéne nézni (ugyanis ez jelenkorban baromira jellemző)

Pont ezért nem siettem a válasszal.

Arcade Macho 2024.11.02. 01:28:10

engem ez a beruhazas annyiban erdekel hogy a bezzegromaniaban milyen olcson epitik a metrot, foknt ha a Deli Osszekoto vasuti vonal kiepitesenel csak megemlietttek ezt a projektet hogy de bezzeg a romanok is olcsobbak...

akkor ami itt lathato hogy valoszinuleg egy tervezesi szakaszban levo es jo balkani mentalitasu projektrol van szo
süti beállítások módosítása