Milyen egy jó távolsági vonat? [3]
2023. május 06. írta: Budapest HBF

Milyen egy jó távolsági vonat? [3]

Komfortszempontok a járművön túl

Az előző részhez katt ide

A jármű térkoncepcióján túl számos olyan kérdés is van, amely egyáltalán nem pénz, vagy hely kérdése, hanem inkább egy kis odafigyelésé, szemléleté. A kocsielrendezésnél említett vasutas hibákon túl ezek még azok a dolgok, amelyekre a vasutasok többsége egyáltalán nem szokott gondolni.

Legyen net!

A mai utasok döntő többségét még az egyéb komfortbeli problémáknál is jobban érdekli, hogy legyen stabilan internet. E téren a magyar vasútnak enyhén szólva van hová fejlődni, hiszen a START wifi-szolgáltatása - különösen mondjuk az ÖBB railnettel összevetve - elég gyengusz, és a fővonalak mobilos lefedettsége is elég hiányos. Alig van térerő az 1-es vonal vértesi szakaszán, a 80a, vagy a 120a dombosabb vidékein, de időnként meglepő lyukak vannak a töklapos Alföldön is. Ha a vasút elképesztő összegeket tud költeni a csodás GSM-R projektre, akkor talán az utasnak is juthatna valami.

Komfort checkin

Bár a magyar vasút egyéb problémái mellett egyelőre keveseknek éri el az ingerküszöbét, de bizony a távolsági utas számára zavaró tud lenni, ha a jegyvizsgáló kéri a jegyét, akár egy út során többször is, kiszámíthatatlan időpontban. Ennek kiküszöbölésére vezette be a DB az ún. komfort checkin szolgáltatást, amely a mobilos jegyet váltók számára lehetővé teszi, hogy a helyszámukat beütve érvényesítsék a jegyüket. Mivel erről a jegyvizsgáló is értesítést kap, az adott helyen ülő utast már nem zavarja az útja során, amivel nem mellesleg a jegyellenőrzés hatékonysága és gyorsasága is nagymértékben növelhető.

Helykiosztás

Előbbihez persze nem ártana végre grafikus ülésrajz sem. Meg hát leginkább azért, hogy végre az utas a mobilos felületen ki tudja választani, hogy hova kíván leülni, és nem a gép dob ki neki valami, az igényeihez abszolút nem illeszkedő helyet, garantálva a helyfoglalás dominószerű összeomlását. Sajnos a START-nál egyelőre ide sem sikerült eljutni, nem, hogy oda, hogy esetleg az utas menet közben másik szabad helyet válasszon ki magának! Mert, hogy ez se ártana pl. arra az esetre, ha valami nem kívánatos utastárs ül mellé.

285793442_1423419284771846_2674127545851144707_n.jpg

A cseh vasút Můj vlak alkalmazásában már ülésrajz alapján megy a helyválasztás

Biztonsági őr, széf

Az utazási minőségben szintén fontos tényező lenne a távolsági vonatokon a biztonsági őr jelenléte. Mivel a vonatok nyilvánosak, és beléptetőkapus ellenőrzés (szerencsére) nincs, időnként konkrét bajkeverők is feljuthatnak ezekre a vonatokra, de akár a jegyet váltó utasok egy része is viselkedhet úgy, hogy a többiek nyugalma érdekében fegyelmezésre van szükség. Növeli az őr hatékonyságát, ha a mobilos applikáció alkalmas a riasztásra is, mivel így az utas konfliktus vállalása nélkül meg tudja oldani az őt zavaró viselkedési problémát.

De szintén fontos kérdés az értékek elzárásának lehetősége. Mindenki találkozott már azzal a problémával, hogy ül a kocsi közepén, és el kell mennie wc-re, vagy esetleg jól esne egy kávé a bisztrókocsiban. Nade mi legyen addig a laptoppal, hogy nem fogják ellopni? Erre lenne megoldás széfek elhelyezése az utastérben, amelyet használhatna az, akinek épp a vonat másik részén van dolga.

pp_31_fachkraft_sicherheit_team_w_m_fachkraft_1920x1200-data.jpg A DB vasútőr-személyzete [forrás: DB]

Komfortos mosdó

Az utaswc-k állapota alapvető komfortkérdés az állomáson és a vonaton egyaránt. Sajnos az elmúlt évtizedek új vonatai esetében is láthatóan az üzemeltetési szempontok és a vandálbiztosság dominált a tervezéskor, és nem az utas kényelme. Nem sikerült eldönteni, hogy kéztörlő, vagy kézszárító, részben azért, mert a kéztörlőnél nincs normális adagoló, a kézszárító meg túl gyengén fúj, így az embernek nincs türelme kivárni a keze teljes megszárítását. Sokszor hiányzik a wc-ből egy ruhatartó fogas (pedig milyen egyszerű dolog), a víz meg gyakran olyan erős sugárban jön ki a csapból, hogy Mr. Bean módjára a fél nadrágját eláztatja.

Szektorjelölés

Európa nagy részén már napi gyakorlat, de Magyarországon csigasebességgel terjed a peronok szektorokra (A,B,C stb.) osztása. Ahol pedig már kijelölésre kerültek a szektorok, az utastájékoztatásban ott sem használják őket. Pedig bármennyire is a peronhoz köthető ez a megoldás, a járművön érzett komfort szempontjából is nagy a jelentősége. Ha ugyanis az utas tudja, hogy hova kell állnia a peronon, hogy a kívánt vonatrészbe tudjon felszállni, akkor elkerülhető a távolsági vonatok belterében az indulást követő össznépi vonulászás (meg persze a szűk peronon való ideges szaladgálás).

2022-00-leipzig-zugzielanzeiger-bahnsteig_c_db-ag-christian-bedeschinski.jpg

A német vasút egyik új kijelzője Lipcsében: jól látszik a szektorok és a vonatrészek jelölése [forrás: bahnbilder.de]

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekedesiklub.blog.hu/api/trackback/id/tr2118108834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása