Milyen egy jó távolsági vonat? [2]
2023. május 04. írta: Budapest HBF

Milyen egy jó távolsági vonat? [2]

Beltér és vonatösszeállítás

Az előző részhez katt ide.

Tértípusok

Miután a szóbajöhető utaskategóriákat számbavettük, lássuk, milyen tértípusokat érdemes számukra biztosítani a vonatban! Alaptétel, hogy

egy távolsági vonat beltere akkor jó, ha 100%-os kihasználtság esetén is mindenki jól érzi benne magát!

Egy- és kétfős fülkék

A legtöbbet fizető utas elsődleges vágya, hogy egyedül legyen, vagy max kettesben. Továbbá kell neki kényelmesen használható asztal is, amelyen tud dolgozni, vagy akár online-értekezleten részt venni. Továbbá fontos jogos komfortigény ezen a szinten, hogy lehetőleg a csomagot (legalábbis a súlyosabb bőröndöket) ne kelljen emelgetni, hanem akár lent is legyen számukra elég hely.

A leginkább magától értetődő elrendezés, ha van egymás mellett két kétfős fülke, egymástól középfolyósval elválasztva, és ezek mögött van 1-1-1-1 darab egyfős fülke. Ez a hatfülkés térstruktúra tetszőleges számban ismételhető. Fontos gondolatbeli váltás, hogy ebből a típusból jóval többet kell elhelyezni vonatonként még akkor is, ha ez pár százalékkal rontja a szakközgazdászok utassűrűség-mutatóját.

klein_211215_sob_rd_renderings_b-ro-data.png

A DB kísérleti vonatában már egy zárható egyfős fülke is helyet kapott, nem véletlenül…

deutsche-bahn-praesentiert-ideenzug.jpg … sőt még egymás feletti alvófülkékkel is próbálkoztak [forrás: DB]

A tarifa tekintetében fontos arra odafigyelni, hogy az egy, vagy kétfős fülkék rövidebb szakaszokra olcsóbban foglalhatók legyenek, mert így azok számára is alternatíva, akik az utazásuk során mondjuk csak egy online-meeting erejéig igénylik a nagyobb mértékű szeparációt.

Akinek leginkább szól: [businessman, utazó irodista] [kutyások, macskások] [a mesélő]

Nagy lábterű páros ülések

A klasszikus “másodosztályú” utastér tekintetében a legfontosabb kérdés a lábtér érdemi növelése, miáltal a páholyvita lényegében le is zárható. Amennyiben ugyanis a soros ülésben ülő utas is ugyanazt a komfortot megkapja, mint akinek a páholyban szerencséje van, és nem ül vele szemben senki, kevés páholy is elegendő a termes részen. Aki hármasban, négyesben utazik, annak úgyis kedvezőbb a fülkét választani. Igen fontos, hogy ezeknél az üléseknél is fix asztal legyen: a széleskörben elterjedt, a következő ülésről lecsapható asztal ugyanis nem egyenértékű a páholyokban megszokott fix asztalokkal!


talgo9.jpg

A Boszniában közlekedő Talgo-szerelvények lábtere végtelenül tágas, valódi előképet szolgáltatnak a jövő járműveihez [forrás: sarajevo times]

Akinek leginkább szól: [kollégista diák] [világutazó] [aki aludni szeretne]

Négyfős fülkék

A csoportos utazók számára a fülkés térelrendezés megtartása igen fontos, és ebből sem vonatonként hármat kell csinálni, hanem érdemi mennyiséget. Ugyanakkor a random emberekkel telerakott hatfős fülke műfaját be kell fejezni. Senkinek nem komfortos, és ha a férőhelyszámot akarja valaki maximalizálni, akkor meg nem a fülkés elrendezést kell választani. Fülkés elrendezést ettől függetlenül lehet hat székkel kialakítani, de csak négy külön utazó embert szabad egy fülkébe ültetni, öt, vagy hat fő számára csak csoportos foglalás esetén szabad kiadni az egész fülkét. Szintén hibás az a gyakorlat (ld. railjet), hogy a fülkét egyértelműen a prémium szakasz részeként alakítja ki, ugyanis így a magas ár elriasztja a valódi célközönséget (kiscsoportok), akiknek viszont a mindenfajta elektromos komfortketyerék nem szükségesek ahhoz, hogy jól érezzék magukat.

Akinek leginkább szól: [kiscsoportos utazók] [gyerekes családok]

Családi tér

A családok számára speciális fülke szükséges, amelynek lényege, hogy a normál ülések mellett nagy tér van a gyerekek számára, azaz nem merül ki a dolog annyiban, hogy felfestünk a falra egy katicabogarat. Szintén fontos, hogy a családi fülkéből lehetőleg többet kell csinálni (vagy egy félkocsinyi teret), hiszen ha egy hétkocsis vonatban összesen egy van, azzal nem sokra mennek a családos utazók.

 finland-intercity-play-large.jpg

A finn vasút (VR) gyerekszekciója jóval több annál, hogy kiírták a fülke ajtajára [forrás:  youtube/frontcompvids]

Akinek leginkább szól: [gyerekes családok]

Telefonsarok

Az ajtóknál lévő előtereket célszerű a megszokottnál kissé szélesebbre venni, és a bővületben támaszkodókat, vagy akár egy keskeny pultot is elhelyezni. Így egyrészt, aki hosszabban szeretne telefonálni, az ezt itt kényelmesen meg tudja tenni, másrészt a leszállás előtt az ajtónál gyűlő tömeg is jobban elfér. A rövid távot megtevő azon hivatásforgalmi utasok, akik nem szeretnének leülni, szintén jól elvannak ebben a tértípusban.

Akinek leginkább szól: [mesélő]

Kisbüfék

A klasszikus étkezőkocsik esetében problémát okoz, hogy ha a vonat hosszú, az utasok jelentős részének több kocsin át kell menni, hogy el tudjon jutni a büfébe. Erre kínál megoldást a Westbahn koncepciója, amelynek lényege, hogy a vonatban több, egy fős személyzettel működtethető büfé van, így viszonylag gyorsan bárki elérheti a szolgáltatást. Völgyidőszakban pedig az egyik büfében szüneteltethető a személyes munkát igénylő kiszolgálás (de az automaták persze még elérhetők maradnak).

20220508_104334_westbahn_westcafe_vagonweb.jpg 

A Westbahn járművein található büfé

Akinek leginkább szól: [majszolós] [kiscsoportos utazók]

Harmadolt termes szakasz

A speciális, igényesebb tértípusok mellett persze szükség van a sűrűbb üléselrendezésű ún. termes kialakításra is, elsősorban az árérzékeny utasok, illetve a napi ingázók miatt. Ugyanakkor a szeparáció fokozása végett itt is kerülni kell az egész kocsinyi nagytermes szakaszokat. Célszerű megoldás a halberstadtiknál, vagy még inkább a FLIRT-öknél alkalmazott harmadolós logika, azaz az ajtók harmadolóponton való elhelyezése. Ez már csak az alacsonypadlós kialakítás miatt is szükséges, hiszen a széleken lévő forgóvázak felett az ajtó értelemszerűen nem kialakítható. Ezen a részen célszerű - szintén a FLIRT-ökhöz hasonlóan - kétszárnyú ajtó létesítése a gyorsabb utascsere érdekében, míg a vonat további részein elég a két felszállósáv.

Akinek leginkább szól: [kollégista diák] [melós arc] [rokonlátogató]

Komfortos kerékpáros terek

 

A kerékpárosok számára a fő kritérium az alacsonypadlós beszállás, az ajtó-támasz közti út akadálytalansága (ne legyenek egyéb ajtók, belógó akadályok), illetve a támaszok könnyű használhatósága. Azaz a kampó már ki is esett, hiszen lehet, hogy nagyon helyhatékony, de ki akarna egy komoly tömegű, összetett szerkezetet egy mozgó vonaton emelgetni? Szerencsére ezt már több helyen megértették a világban, és kitalálták a fűrészfogas elrendezésű kerékpáros szakaszt, amely jó kompromisszum a párhuzamos parkoltatás és az akasztás közt.

 vlak-bicykel-cestovanie-zssk_1.jpg

Nem csak egyes német társaságoknál, hanem a szlovák Bz-n is sikerült már megérteni, hogy mi a helyzet [forrás: dnes24]

Kompozíció

Az egyes tértípusokból változatos vonatkompozíció hozható létre. Az egész kérdés persze onnan indul, hogy valójában milyen szinteket szeretnénk magában a távolsági közlekedésben. Ha például lefixáljuk, hogy szeretnénk 

  • egy inkább hivatásforgalmi szereppel bíró, de azért távolsági rendszerbe illeszkedő InterRégió (Budapest-Eger, Győr-Kaposvár stb.),
  • egy kb. fele-fele arányban regionális és távolsági feladatot ellátó InterCity (Budapest-Sopron, Budapest-Békéscsaba stb.),
  • és egy dominánsan távolsági, esetleg nemzetközi szereppel bíró InterCityComfort (körIC, Budapest-Bécs stb.)

kategóriát (a nevezéktan persze szabad), akkor ki lehet jelölni, hogy melyik vonatban melyik tértípust szeretnénk látni, és milyen arányban. Nem szabad továbbá elfelejteni azt sem, hogy egy adott útvonal kapacitása korántsem csak a vonatok belső felosztásán, hanem a menetrenden is múlik: ha pl. Budapest és Debrecen között félórás IC/IR ütemben gondolkodunk, az máris egy teljesen más felállás ahhoz képest, amikor mindenkit az óránkénti IC-re nyomorítunk fel.

A legmagasabb vonatkategória szempontjából a légiközlekedésből átvett, és már a a vasúti világban is elterjedt hármas felosztás jó alap lehet:

  • az egy- ill. kétfős fülkéket nagy számban tartalmazó egységet lehet hívni egy klasszikus prémium osztálynak, ahol külön utaskísérő van, helybiztosítás, és nyilván aránylag magas tarifa (PRO),
  • a normál fülkéket és komfortosabb nagytermes utasteret tartalmazó középkategória, ahol szintén van helybiztosítás (FIX),
  • és a harmadolt termes tereket tartalmazó, egyszerű alapkategória, ahol nincs helybiztosítás (ECO).

A büféket és a kerékpáros tereket célszerű a vonatban minél jobban elosztani, hogy az utasok minél kevesebb vonaton belüli mozgással igénybe tudják venni a számukra szükséges szolgáltatásokat.

Fentiek alapján alább bemutatunk egy lehetséges térkompozíciót (alapnak az ICE3 motorvonatot vettük), amely a felsorolt tértípusokat tartalmazza az általuk javasolt szerkesztési elvek szerint. Ebben az elrendezésben a vonat kapacitása min. 394 fő, a PRO és FIX ülőhelyek száma együttesen megegyezik az ECO szakasz férőhelyarányával.

jellegrajz2.png

A következő részhez katt ide.

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekedesiklub.blog.hu/api/trackback/id/tr9118108828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Albu 2023.05.06. 09:33:12

A Koppenhága–Malmö vonaton láttam kussolós szakaszt, egy szomszédhoz súgásért ketten ránkpisszegtek, a kaller néma csendben dolgozott, 2007-et írtunk, helyjegy nélkül ültünk be – én azóta szeretnék ilyen szolgáltatást : )

Sajna csöndes szakaszt én még nem láttam működőt Ausztriában. Sőt, ott szokott zavaróbb lenni (a többi kocsiban egyenletesebb a duruzs, és kevesebben is vannak). A cseh kocsikban legalább feltűnőbben van megjelölve az ülések nagyobbik részén.

Adani 2023.05.11. 09:08:52

@Albu: Railjeten van silent zone, sosem mentem ott, de elvben ott sem lehet zajongani.

Albu 2024.01.26. 21:08:07

@Adani: Az elvet ismerem, de a gyakorlatot is.
A családi szakaszos jeti-vezérlőbe szoktam menni, ott a legnagyobb a csend.
Olyan is volt, hogy a kaller segítségével sem sikerült egy botrányos utast rendreutasíttatni. (Azóta nem fizetek helyjegyért, mert öngól.)
süti beállítások módosítása