Éjszaka vonattal Európában (első rész)
2017. február 23. írta: Budapest HBF

Éjszaka vonattal Európában (első rész)

Az európai vasúti közlekedésnek mai napig érdekes színfoltját jelentik az éjszakai vonatok. Mivel mi is már sok ilyennel utaztunk, és valószínűleg fogunk is, úgy gondoltuk, megosztjuk a tapasztalatainkat és a gondolatainkat a témában. Írásunk első részében a jelenlegi helyzetet mutatjuk be, a folytatásban pedig a fejlesztési lehetőségekről értekezünk.

p1160988.JPG

Útban Split felé az Adria éjszakai gyorsvonat, élén egy horvát Kennedyvel

Miért van értelme éjszaka vonatozni?

Európa légi közlekedése az elmúlt évtizedekben robbanásszerű fejlődésen ment keresztül. A fapados légitársaságok megjelenésének köszönhetően az árak jelentősen csökkentek, és az eljutási lehetőségek száma is nőtt. Ráadásul az erős verseny által a szolgáltatás sokfélesége és minősége is növekedett.

Sokan arra számítottak, hogy mindez az éjszakai vonatozás végét jelenti majd, azonban nem így lett. Bár a szegmens kétségkívül jelentős veszteségeket szenvedett el, Európában még mindig fontos szerep jut neki, szinte valamennyi vasúttársaság üzemeltet éjszakai vonatokat, sőt vannak, akik komplett hálózatokat működtetnek. Az elmúlt években nem egy társaság még növelni is tudta az éjszakai utasszámát. Bár vannak fél-negyedházzal tengődő járatok is, a fő viszonylatok ugyanakkor jellemzően telt házzal közlekednek. Ez az alábbiakra vezethető vissza:

  • Időbeosztás szempontjából sokaknak ez a legjobb alternatíva. Különösen azoknak, akik egy városba délelőtt 8-9-10 órára kívánnak odaérni, mert akkor kezdődik a programjuk, vagy például egy egész napos városnézés miatt utaznak. Repülővel ehhez nagyon korán, 3-4 óra körül kell kelni (ha van egyáltalán reggel induló járat), majd álmosan végig kell csinálni az összes kapcsolódó macerát a reptérre utazással, ellenőrzésekkel együtt, míg a vonaton utazva elég 7-8 óra körül felkelni. Persze az is lehetséges, hogy valaki repülővel már előző nap leutazik, de ezzel egyrészt vagy időt veszít, vagy nagyon későn fekszik le, másrészt fizethet plusz egy szállást, ami különösen nyugaton, nem épp filléres tétel. Az utazási idő vonattal nyilván sokkal hosszabb, ugyanakkor passzív időszakra esik, amikor az ember úgysem csinál mást.
  • Értelemszerűen azoknak is kedvező az éjszakai vonat, akik olyan városokba mennek, ahová egyáltalán nem, vagy csak többszöri átszállással, macerásan lehet eljutni repülővel. Márpedig egy éjszakai vonat egy repülőhöz képest jóval több települést ki tud szolgálni, hiszen számos fontos vasútállomást érint az útja során.
  • Előnyei ellenére a fapados repülés sem fenékig tejfel. Egyrészt a szélsőségesen rugalmas díjszabás bőven tele van aknákkal, apróbetűsökkel, ehhez képest az éjszakai vonatok díjszabása és menetrendje jóval kiszámíthatóbb, egyszerűbb. Másrészt a repülőterek jobb esetben a városok szélén, rosszabb esetben több tucat kilométerre találhatók a célvárosoktól, míg a nagyvárosi vasútállomások legtöbbször a városközpontok közelében találhatók, sőt egyes városokban akár 4-5 értelmes helyen is megállnak a vonatok.

Tippek utazáshoz

Aki éjszakai vonatozásra adja a fejét, nem árt, ha néhány dolgot szem előtt tart.

Alvás

Ez talán a legfontosabb kérdés, hiszen ha nem tudunk jól aludni, akkor megette a fene az egészet.

Aki ülőkocsiban utazik éjszakai vonattal, az számítson rá, hogy kb. 30% a valószínűsége, hogy rendesen tud aludni. Bár előfordulhat, hogy épp pont kevesen vannak a kocsiban, és épp pont alkalmas a 3 egymás melletti ülés arra, hogy végigfeküdjünk rajta, általában ez nem szokott összejönni.

A fekvőkocsiban már lehet normálisan aludni, ám azért néhány dolog itt is bezavarhat. A fülkék 6, vagy 4 személyesek, tehát oldalanként 3-3, vagy 2-2 ágy van egymás felett. Első ránézésre ezek sűrűnek tűnhetnek, de valójában azért annyi hely minden esetben van, amennyi az alváshoz kell. A csomagokat az ágyak alá, vagy a folyosó feletti platóra lehet pakolni, plusz még ha egy-két ágy szabadon marad (ez viszonylag gyakori), akkor oda. A fekvőkocsik fontos hiányossága, hogy általában a vasúttársaságok nem adnak rendes ágyneműt (tisztelet a kivételnek), hanem csak párnát, különböző pokrócokat és lepedőket. Fekvőkocsiban érdemes füldugót magunkkal vinni (40 Ft a gyógyszertárban), mivel előfordulhat, hogy az utastársak zajosak, vagy öregebb kocsiknál maga a jármű hangos.

Német hat fős fekvőfülke (forrás: wikipedia)

A hálókocsi általában annyival jobb, mint a fekvő, hogy a fülkében kevesebb ágy (1-2-3) található, illetve általában van valami nagyobb mosdótálca, vagy privát zuhanyzó. Itt már tényleg kényelmesen lehet aludni, rendes ágynemű van, és azzal lehetünk, akivel akarunk.

Sokan úgy gondolják, hogy attól tudnak jól elaludni az éjszakai vonaton, ha jó sok alkoholt megisznak. Ez persze van, akinél működhet, de vissza is üthet: a túl sok ivás akadályozhatja a mély alvást, továbbá az sem túl nyerő, ha éjjel a fülkéből valakinek rendszeresen mosdóba kell járkálnia.

Biztonság

Az ülőkocsiban legfeljebb a Szentlélek vigyázza az alvók értékeit, általában még zárni sem lehet a fülkéket. A fekvőkocsikban már van hálókocsikalauz, aki figyeli, hogy mi zajlik a rábízott szakaszban. A fülkéket minden esetben be lehet zárni belülről. Ettől függetlenül érdemes a legfontosabb értékeket a párna alá, vagy egyéb nehezen hozzáférhető helyen elhelyezni. A hálókocsi biztonsági szempontból is a legjobb megoldás.

Catering

A catering minősége és mennyisége vasúttársaságonként erősen változó. Van, ahol semmi sincs, és van, ahol minden van. A normális reggeli általában a hálókocsi árában van benne, a fekvőn esetleges, ülőkocsiban sehol nem adnak semmit. Plusz pénzért viszont a hálókocsikalauznál kapható étel és ital is.

Tisztálkodás

Zuhanyozási lehetőség az éjszakai vonatokon általában csak a hálókocsi esetében elérhető, általában egy közös zuhanyzó van a kocsi egyik végén, illetve a DeLuxe fülkékben saját zuhanyzó is van (ezek a fülkék persze elég drágák is). A fekvőkocsikban általában csak mosdófülke található (ez a WC-ktől független egység), ahol egy aránylag nagy mosdótál áll rendelkezésre. Ha valaki erre érzékeny, akkor annak javasolható, hogy az indulás előtt még otthon zuhanyozzon le, illetve Nyugat-Európában jellemzően a nagyobb vasútállomások (Berlin, Köln stb.) mosdó-centereiben is lehet zuhanyozni kulturált körülmények között.

150826105019-night-trains-18-disabled-berth-super-169.jpg

DeLuxe hálófülke a svéd vasutak éjszakai vonatán (forrás: cnn.com)

Mai kínálat

A teljes európai kínálatról az alábbi linken lehet egy többé-kevésbé komplett leírást olvasni. http://de.interrail.eu/trains-europe/night-trains A lenti összeállításunkban a magyar vasút, illetve a környező országok kínálatával foglalkozunk részletesebben.

MÁV-Start

Az európai éjszakai vonatközlekedésben a MÁV-Start a mai napig komoly szereplő. A két fő járat egyértelműen a zürichi és a müncheni vonat, amely Wiener Walzer, ill. Kálmán Imre néven közlekedik hol egyesítve, hol külön. A sok közvetlen irányt kiszolgáló Metropolban szintén közlekednek Startos kocsik. Székelyföld irányába a Corona IC biztosít éjszakai összeköttetést. Ezen kívül a Start közlekedtet több nyári idényjáratot is, Splitbe, Rijekába és Ljubljanán át Koperbe, továbbá a bolgár és montenegrói tengerpartra is el lehet jutni a magyar kocsikkal. Ezen kívül több más irányba (Varsó, Belgrád, Kijev stb.) is lehet utazni éjszakai vonattal Budapestről, illetve az útbaeső többi városból, de azokat a járatokat a társvasutak üzemeltetik.

A fenti irányokban az árak európai összehasonlításban meglehetősen kedvezők. A legdrágább a zürichi eljutás, amely az ÖBB-s jegyek többségéhez hasonlóan 39€-ba kerül ülőkocsiban, és 59€-ba 6 fős fekvőkocsiban. A müncheni ennél már jóval olcsóbb, ott az ülőkocsi csak 29, a 6-os fekvő pedig 39€. A többi reláció árai jellemzően ez alatt vannak, Varsóba, vagy az erdélyi nagyvárosokba például már a fekvőkocsi is elérhető 29€-ért. A tengerparti idényjáratokra az elmúlt években jellemzően retúrjegyeket lehetett váltani 70-80€-ért.

CAF-gyártmányú 71-91-es sorozatú WLABmz (forrás:wagonweb.cz)

És a minőség? Hát fogalmazzunk úgy, hogy erősen változó. A zürichi és müncheni járatok egész vállalhatók, ezekben a járatokban a CAF által a 90-es években gyártott kocsik (50-91, 71-91) közlekednek. Ugyan már ezek is messze fővizsga-érettek, a kor elvárásainak azért többé-kevésbé megfelelnek. A berlini vonathoz a Startnak viszont már nincs saját fekvőkocsija, így nem túl korszerű, bérelt járművekkel közlekedik. Az erdélyi és balkáni járatokba  már csak az idős NDK-s, vagy győri kocsik (70-80, 59-80) jutnak, amelyekért jobb helyen már nosztalgia-felárat szednek: a Start igencsak megköszönheti az utasok végtelen türelmét, amiért a botrányos állapotok ellenére még mindig sokan választják ezeket a járatokat.

Végelgyengüléshez közeli állapotú NDK-s hálókocsi (70-80) Burgaszba indulása előtt a Keletiben (forrás:hovamegyavonat.blog.hu)

Catering tekinetetében a Start meglehetősen fapados. Fekvőkocsin csak a nyugat-európai járatokon van reggeli, de bár ne volna: a gyűrött hohesC-doboz 7days croissanttal erősítve inkább a vicc kategóriába tartozik. A többi járaton csak hálókocsiban van reggeli. Ha a kalauzhoz járulunk, inkább csukjuk be a szemünket, mert amilyen állapotok az idősebb kocsik a szolgálati fülkéjében uralkodnak, azt jobb nem tudni.

A MÁV-Start ezt hívja „nagy reggelinek” a zürichi éjszakai vonat hálókocsijában…

… az ÖBB pedig ezt. No komment. (forrás: ice-treff.de, drehscheibe)

ÖBB

Mióta a DB kivonult a piacról, az ÖBB Európában egyértelműen piacvezető az éjszakai közlekedésben. A nightjetnek hívott járatai szinte egész Németországot és Ausztriát behálózzák, továbbá sok olasz célpontra is el lehet jutni.

Az ÖBB éjszakai hálózata (forrás:ÖBB)

Árak tekintetében inkább a drágább MÁV-Startos eljutási lehetőségekhez közelít a szolgáltatás. A legtöbb viszonylaton a 39/59 eurós kezdőárak jellemzők, de vannak ennél drágább és olcsóbb eljutások is. Az ÖBB autószállító vonatokat is üzemeltet belföldi és külföldi célpontokra egyaránt.

Az osztrákok által nyújtott szolgáltatás színvonala magas és megbízható. Ugyan nekik is vannak elég öreg járműveik (főleg a németektől sebtiben átvettek között), a kocsik kevés kivételtől eltekintve kényelmesek és klimatizáltak. A catering is kiváló, még fekvőkocsin is benne van az árban a reggeli, amely friss császárzsömléből és választható italból áll. Hálókocsiban értelemszerűen ennél is bővebb a kínálat.

ČD, ŽSSK, PKP

A cseh vasút hasonló jellegű hálózatot üzemeltet, mint a Start. A legtöbb vonat Szlovákiába megy, illetve számos kapcsolat van Németország és Ausztria irányába is. Utóbbiak jellemzően a már említett magyar és osztrák vonatokkal közösen közlekednek az útvonaluk nagy részén. Ezen kívül vannak még ritkább, jellemzően idényjáratok a francia Riviérára, az Adriára, illetve Oroszországba.

A szlovák vasút az ország bipoláris jellegéből adódóan belföldi éjszakai vonatokat is üzemeltet Kassa-Pozsony viszonylatban. Sőt az osztrákokhoz hasonlóan több autószállító vonatot is közlekedtet a ŽSSK.

A lengyel PKP a ČD-hez hasonló jellegű szolgáltatást nyújt, a szomszéd országok nagyobb városaiba Varsóból, illetve Wroclawból és Krakkóból is el lehet jutni közvetlen kocsival.

Éjszakai eljutási lehetőségek Szlovákiából (forrás: slovakrail.sk)

Bár a fenti társaságoknak is vannak öregebb kocsijaik, általánosságban a járműállományuk lényegesen jobb, mint a magyar. Különösen a ČD prémium hálókocsijait (72-91), ill. a PKP 305ad hálókocsijait (70-90) érdemes kiemelni.

A cseh vasút 72-91-es sorozatú WLABmz hálókocsija (forrás:panoramio.com)

A kocsi jellegrajza (forrás:drehscheibe)

A lengyelek 305ad hálókocsija (forrás:wars.pl)

Balkán

A balkáni társaságok jellemzően csak 1-2 nemzetközi ill. belföldi éjszakai viszonylatot üzemeltetnek. A CFR viszi a Budapestet Bukaresttel összekötő Istert, de szintén fontos vonat a románok számára a Dacia, amely Béccsel köti össze a román fővárost, és számos útba eső települést. Legendás vonat még a Hellas is, amely Thesszaloniki és Belgrád között közlekedik – már amikor éppen nincs lezárva valamelyik határ. A Budapestről Belgrádba közlekedő Beograd éjszakai gyorsvonatba szintén a szerb vasút ad fekvőkocsit.

A CFR fekvőkocsija az egyik legkényelmesebb Európában (forrás:CFR Calatori)

Minőség tekintetében a CFR vonatai egész jónak mondhatók. Bár klíma nem sok kocsiban van, az ágyak nagyon kényelmesek, ráadásul kuriózum, hogy a CFR fekvőkocsiban is rendes ágyneműt ad a különféle pokrócok helyett. Az Ister EN-ben ráadásul a legutóbbi időkig még minőségi bisztrókocsi is közlekedett, ahol finom grillezett balkáni ételeket lehetett kapni, Ursus sörrel. A szerb és a macedón vasutak által üzemeltetett Hellas és Beograd színvonala viszont egészen botrányos; öreg, kényelmetlen és mocskos járművek, bunkó személyzet, valamint irgalmatlan késések jellemzik őket.

A szerb vasút ezzel a fekvőkocsival kíván utasokat vonzani a Beograd nemzetközi gyorsvonatra

Ukrajna, Oroszország

A Szovjetunióban és annak későbbi utódállamaiban az éjszakai vonatozás a nagy távolságok, valamint a légi és közúti közlekedés fejletlensége miatt máig alapvető közlekedési forma. Bár a kocsik jelentős része meglehetősen öreg és kicsit koszos is, az orosz éjszakai vonatoknak megvan a kultúrája, hangulata: a szolgáltatás megbízható, a pravodnyicák kedvesek, és persze a szamovárból bármikor feltölthető forró vízzel a cirádás orosz vasutasbögre. Ráadásul az orosz vasút (RŽD) az utóbbi években komolyan fejlesztette a járműparkját új, nyomtávváltós kocsikat is beszereztek.

Magyarországról jelenleg csak Ukrajnába lehet közvetlenül eljutni. Mivel az ukránoknak mostanában kisebb gondjuk is nagyobb a járműpark fejlesztésénél, oda még bizony záhonyi tengelyátszereléssel lehet csak utazni, ami 4 órával hosszabbítja meg az amúgy sem rövid menetidőt. Így Kijevbe pontosan egy napig tart az út.

A moszkvai kaland

A Tisza megszűnése után az RŽD 2016-ban ismét próbálkozott közvetlen Budapest-Moszkva kocsival, de a kísérlet csúnyát bukott. Hiába közlekedtek a régi bordásfalú kocsik helyett a hipermodern új kocsik, és hiába lett az immár Breszt felé menő vonat menetrendje a korábbihoz képest sokkal jobb, mégis alig használta valaki. A közel 70 ezres jegyár (egy útra!) túl magas volt, továbbá eleve hanyatt vágta az egész kezdeményezést, hogy fehérorosz tranzitvízum kellet a vonat igénybevételéhez. Igazából mai napig nem értjük, hogy az RŽD pontosan mit is akart ezzel az egésszel: ha kirakatvonattal kívánta magát reklámozni, akkor miért nem adták olcsóbban a jegyet,  ha meg ebből akartak profitot, akkor a szokottnál erősebb vodkafogyasztás gyanúja merül fel az ottani szolgáltatástervezésnél.

Hiába vetette be az RŽD a legmodernebb kocsijait, a csillagászati jegyár és a tranzitvízum elriasztotta az utasokat (forrás: skyscrapercity.com)

Írásunk második részében az éjszakai vonatközlekedés fejlesztési lehetőségeivel foglalkozunk majd. Addig is várjuk a ti tapasztalataitokat, élménybeszámolóitokat is!

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekedesiklub.blog.hu/api/trackback/id/tr1412250000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darth Revan 2017.02.23. 20:00:04

Egyszer utaztam ejszakai vonaton. Luxorbol kairoba. Ket szemelyes fulke volt, egy ismeretlennel osztoztam rajta.
a kalauz nem sokkal elindulas utan hoztaa vacsorat, azutan megagyazott es reggelig aludtam, nagyon kenyelmes volt.
Aprobb problema adodott, reggel meg sehol sem voltunk Kairotol, ugyanis baleset toretent a vonalon es 300 km-re vesztegeltunk Luxortol :( Semmi info nem volt, a kocsik le voltak zarva, le sem lehetett szallni. Azutan fals infok keringtek, vegul delutan vissza indult a vonat luxorba. a jegyarat nem akartak visszafizetni, rajuk hivuk a rendorseget es vegul a fele arat visszaadtak mi meg repulovel mentunk vissza :)

ruba 2017.02.23. 20:13:14

Felsorolni is nehéz lenne, hány útvonalon utaztam már éjszakai vonaton. Nagyon szeretem ezt az utazási módot. Magyarországról picit drága, így eddig Budapestről csak Velencébe, Varsóba és Belgrádba mentem éjszakai vonattal. Velence azóta megszűnt, sajnálom is :(. A Balkánon voltam több vonalon, pl Belgrád-Skopje, Belgrád-Szófia (igaz ülőkocsiban), Belgrád-Isztambul, Szófia-Isztambul, Thesszaloniki-Athén plusz egy-két román belföldi viszonylat. Azt a cikkből hiányolom, hogy míg Szlovákiánál meg van említve a belföldi éjszakai vonatok léte, addig ez Lengyelországnál és Romániánál elmaradt, pedig főleg utóbbi elég tekintélyes belföldi éjszakai közlekedéssel rendelkezik. Kétszer utaztam kusettben Törökországban is az Isztambul-Ankara vonalon, és egyszer még egy iráni hálókocsis utazásom is volt a Teherán-Tabriz vonalon. De a legtöbbet a poszt-szovjet térségben utaztam éjszakai vonattal. Itt már inkább csak országszinten írom, hogy hol, mert a viszonylatok felsorolása nagyon sok lenne: Moldova, Ukrajna, Belarusz, Lettország, Oroszország, Grúzia, Örményország, Kazahsztán, Üzbegisztán és Türkmenisztán. Volt ahol belföldi vonatokkal is elég sokat utaztam (pl.: Ukrajna), de volt, ahol az ország kis méretéből adódóan csak nemzetközi járattal érintettem az országot (pl.: Lettországban Daugavpilsből Minszkbe utaztam). Most pontosan nem tudnám megmondani, de nagyjából 60-70 éjszakát töltöttem éjszakai vonatokon. Én nagyon szeretek így utazni, elég hatékony, mind idő, mind pénz szempontjából. Én nekem a Budapest-Belgrád vonat szerb fekvőkocsijával sem volt bajom, és olyan bődületesen nagy késéseket sem tapasztaltam, pedig párszor megtettem azt az utat.

ruba 2017.02.23. 20:26:11

Ha nem fér el itt, nyugodtan moderáljátok, de a leghosszabb vonatos utamról, mely (átszállásokkal persze) Budapesttől Alma Atáig (Kazahsztán) tartott írtam is egy kis összefoglalót, remélem elfér itt: ruba.blog.hu/2014/12/24/budapest_alma_ata_vonattal

AOS 2017.02.23. 20:43:05

Èn csak Ukrajnában utazom aránylag rendszeresen éjszakai vonattal. Bár az igaz, higy van most elèg bajuk, azèrt próbálnak a vonatközlekedèsben is fejleszteni. Elèg sok Hyundai vinatot állítottak forgalomba, amik 100km/h környèkèn mennek. Az első osztályú hálókocsijaik 2 szemèlyesek, TV-vel :)

I.D. 2017.02.23. 21:21:59

Jo nehany erdekes ejszakai vonattal utaztam mar, de volahogy Europa mindig kimaradt, talan az olcso repjegyek es az autopalya halozat miatt.
Kairo-Asszuan ejszakai vonatot en is megjartam, menden rendben volt, par oras kesessel, de sztem az a megszokott Egyiptomban :)
Kuala Lumpur - Szingapur, itt tenyleg csak a szallas es idosporolas volt a cel, a tavolsag nem tul nagy, viszont a vonat nagyon modern volt, zuhany TV WC minden volt a privat fulkenkben es nem is kerult sokba.
Sikerult Bolivia buszkesegevel is utazni, Santa Cruz-bol "modern" ejszakai vonat a brazil hatarig (Corumba), 2 kocsis, dizel, nem tul gyors de legalabb hangos, 2 kocsibol az egyik teljesen tele, a masikat kiberelte a szemelyzet, ejszakai zajos megallok, felig fekvo ulesek (fekvokocsi sem volt). Ennek ellenere megvolt a hangulata :)

I.D. 2017.02.23. 21:26:41

Ja igen, es Bangkok-Surat Thani, klasszikus hatizsakos vonat, nagyon jo hangulattal a bufekocsiban (osszes ablak nyitva, meleg ejszakai levego, dzsungel hangjai na es persze jeghideg sor :), a halokabin meg lehutve kb 15 fokra
Sikerult majdnem lekesni, oriasi dugo volt Bangkokban, a hotel recepcios is azt mondta h lehetetlen elerni, de kerult ket motoros futar, akik borondostul elvittek minket, Rossi-kent cikazva a bangkoki dugoban, nehany tukrot levittunk de epphogy odaertunk, nagy elmeny volt :))

Budapest HBF 2017.02.23. 21:28:21

@Darth Revan: Najó, hát az egyiptomi vasút az egy külön világ, megbízhatóság tekintetében valahol az indiai szinten áll :)

Budapest HBF 2017.02.23. 21:31:23

@ruba: Igazad van, Romániánál valóban nem mentünk bele a részletekbe ennyire, de azért most beleírtam a szövegbe, hogy van belföldi is, a korrektség kedvéért :) Ráadásul most az Astra Vagoane valami saját céggel új kocsikkal áll majd neki egy új Arad-Bukarest vonatot is csinálni, ha jól tudom.

Budapest HBF 2017.02.23. 21:37:30

@ruba: Mind a Beograddal, mind pedig a Hellassal elég rossz tapasztalataim voltak. A Beograd esetében a kocsi külseje önmagáért beszél, de a belső is elég mocskos és ócska volt, ráadásul a wc-ben konkrétan hiányzott a csésze fele... A Hellassal úgy kezdődött a dolog, hogy Szkopjéban begurult a kemény 3 (irdatlan mocskos) kocsi a szintén nem frissen mosott ASEA-val a pályaudvarra, ajtó kicsap, kaller ledob egy szénfeketére mocsklódott zsákot. Aztán jött a peronon egy taligával egy másik manusz, és feladott egy szintén hótmocskos zsákot a vonatra. Ez volt az ágyneműcsere. Másfél órát késtünk, amit mondjuk éppen nem bántam, mert elég szarul aludtam (négyszer zavartak fel a határőrök, továbbá kényelmetlen volt az ágy, és a párna pedig falazóelemnek is elment volna, olyan kemény volt). Ehhez képest a Beograd laza félórás késése tényleg nem volt sok :)

Budapest HBF 2017.02.23. 21:38:19

Vietnamban nem utazott valaki éjszakaival?

ruba 2017.02.23. 21:47:20

@Budapest HBF: Nekünk a Belgrád-Thesszaloniki úton 8 órás késést sikerült összeszednünk, ennek stációi: 1 óra késéssel indultunk már Belgrádból, mert már oda is késve érkezett meg a vonat (ez akkor még Ljubljanából jött, ma már nehéz is ezt elképzelni: Ljubljana-Thesszaloniki járat...) Aztán út közben is hozzászedtünk még egy kis késést. A szerb határon Presevóban 2,5 órát álltunk, mert elromlott a mozdony (!), és meg kellett várnunk míg kijön egy szerelő és megjavítja (gondolom olyan nagy baja azért nem volt, mert akkor nem ennyi lett volna). Majd a macedón oldalon Tabanovciban álltunk 1,5 órát erdőtűz miatt. Ez után Kumanovóban álltunk kb. 1 órát, gondolom az már csak grátisz volt, mert nem tudták megmondani, hogy miért :) A Beograddal fél óránál többet még én sem késtem, ami balkáni viszonylatban jónak számít :)

Budapest HBF 2017.02.23. 21:58:39

@ruba: Jó, hát a Balkánon minden késik. Az albánok csinálják jól, ott a buszoknál nincs is menetrend, így nincs mihez képest késni. Najó, persze amikor Durrësből mentünk Prrënjasba, és 3 helyett 4 órára értünk oda, az azért már feltűnt :) Dehát ez nekik nem is okoz lelki válságot láthatóan. Egy Dubrovnik-Ulcinj buszúton megálltunk Kotorban (45 perc késésnél), vezér bá leszáll, elmegy. Majd jön egy 10 perc múlva egy jó nagy hambival, mondom neki, főnök, tovább nem? Mutogat, hogy hát majd ha eztet itten... és tényleg, megvártuk, amíg betolta, aztán mentünk tovább. Végül egy órát késtünk. Az albán vasút volt még csalódás, mert úgy gondoltam, hogy ilyen magas Shkodër-Durrës menetidő mellett egyszerűen fizikai képtelenség késni, ennek ellenére egy 25 percet azért sikerült.

Darth Revan 2017.02.23. 22:19:41

@Budapest HBF: az ut rendben lett volna, ha nem tortenik baleset. modern, tiszta kocsi, orommel utaztam rajta, sajnos a dolgok ugy alakultak, hogy negativ elmeny fuzodik hozza.

Amugy indiaban is vonatoztam egy rovidet. Amristarbol Delhibe (azt hiszem 6 oras ut volt).
A jegy olcso volt, a vonat tiszta, minden sorban ket oldalt konnektor (nem ulesenkent, de azert igy sem rossz) Legkondi, amint felszalltam adtak egy masfel literes asvany vizet, angol es es hindi nyelvu ujsagokat es meg reggelit is felszolgaltak teaval/kaveval (ez is benne volt a jegtyarban, nem kellett erte kulon fizetni, de nem kostoltam meg)
Nagyon kellemesen csalodtam, mert nem erre szamitottam.

marczy 2017.02.23. 22:32:47

Bár nagy vasútbuzi vagyok, én nem rajongok az éjjeli vonatokért, főleg a biztonság miatt nem veszélytelen a dolog, mert rémeket hallottam.
Németországig bátran vonatozom, onnantól már sokkal inkább repülök. De Prága nagy buli volt, reggel mentem, és még aznap éjjel jöttem is vissza.
Ha tehetem, akkor éjjeli utazáshoz inkább a buszt választom, főleg ha nem nyugatra megyek, hanem pl. Erdélybe, mert kisebb a lopásveszély.

ruba 2017.02.23. 22:44:43

@marczy: 60 éjszaka alatt semmilyen incidensben nem volt részem éjszakai vonatokon. De még csak nem is làttam olyat, akinek lett volna.

Mistral1011 2017.02.23. 23:24:47

Én tavaly az ÖBB Motorail-lel mentem Bécsből Düsseldorfba. Minden flottul ment, négyen ugrottak a motorhoz, két perc alatt végtelenül profin rögzítették. A hálófülke kényelmes volt - és éjjel, tőlem hangos ... Három csajjal hozott össze a jósors - de reggel elnézést kértem tőlük. Láttam a szemükön, hogy tudják (hallották...) miről beszélek :-) Ígyhát, a füldugó jó 5let!!!
Reggel derült ki, hogy a kalauzunk magyar, addig ékes ger-lish nyelven társalkodtunk. A reggeli ropogós zsömle vajjal és dzsemmel, forró teával. 40 percet késtünk, mert Passaunál nem volt mozdonyvezető a váltáshoz. Aztán valahonnan "szereztek" mégis :-)
Legközelebb is így megyek, egy éjszaka alatt megvolt 900km - és kipihenten lehet indítani a következő napi km adagot a motoron!

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2017.02.24. 00:02:14

Engem nagyon sokáig érdekelt milyen lehet az éjjeli alvós vonatozás,aztán 3 éve a munkámból adódóan évente 2x így utazom, a London-Penzance vonalon. Penzance tulajdonképpen Anglia dél-nyugati csücske. 60 fonttól indultak mindig a kabinos jegyek,igaz ezért a pénzért enyém az egész egyedül, bár idén kicsit megszaladt az ár, (110 font), mert egy héttel az utazás előtt tudtam csak meg, hogy mikor jövök, meg Angliában a vonatozás eleve nem olcsó. Szemben a busszal...de hát ücsörögjön egy buszon sok órát,az akinek....:) A szolgáltatás meglepően tiszta,kulturált volt mindig elvileg reggeli is van, de azt sosem kértem,szóval arról túl sokat nem tudok mondani, hogy a GWR ebben milyen színvonalú.

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2017.02.24. 00:03:35

Egy technikai dolog plusszban. Nem tudom csak nálam van-e így, de a fehér szövegdobozba, halványszürke színnel írni elég szürreális. Alig látom a saját szövegem írás közben.

csizkek 2017.02.24. 01:47:56

ÖBB-nek van meg egy nagy elonye. Kozlekedtett auto/motor rail kocsikat. Autoval csaladostul megpakolva Mo.-ra hazavezetni 1000+km-et, nem kell magyarazni:) Night jeten meg van csaladi fulke, mindenki alszik, gyerkocok elvezik, auto hatul felrakva megpakolva:) es a vegen csak Becsbol kell hazavezetni. Nincs idoveszteseg es nem kell 2 nap Mo-ra vezetni. A reggeli kifejezetten jo az ÖBB-n. Egyetlen hatranya, hogy draga es a fekvokocsik azert nem a legujabbak mindig.

KoJa 2017.02.24. 10:40:40

Itt találtok egy hasznos vonatos oldalt, ahol a különböző vasúttársaságokról, útvonalakról, vonatokról olvashattok: amadeuscontentrail.com/en

2017.02.24. 13:24:06

Imádok vonatozni, sokkal jobban, mint repülni. (ebben benne van vastagon a ferihegyi reptér balkáni szintje - bocs a balkáni országoktól).
Igaz, leginkánn nappal szeretek utazni, mondjuk, ha hétfőn van dolgom valahol, akkor a vasárnapból képes vagyok 6-8-10 órákat is a vnaton tölteni (nappal, persze). Élvezem magát az utazást, a megérkezést. Az éjszakai vonatozást annyira nem szeretem, bár Romániában sokat utaztam "cuseta"-val, no meg egyszer Drezda-Budapest viszonylatban is az éjjelivel jöttem. Az úgy jobb volt, ugyanis a nappali járatoknekem nem igazán jönnek be. A legtöbbjük fülkés, amit nem igazán kedvelek, az a pár termes kocsi meg, amit a MÁV működtet ezen a vonalon ócska szar. Oké, 2-3, max.4 órás utazásra elmegy, de Budapest-Berlin vonalon nevetséges. Nem erre találtál ki ezeket a kocsikat: az ülések 4-es rendbe vannak helyezve, nincs asztal középen, nincs konnektor a laptopoknak, telefonoknak, és ami legfőbb probléma, nincs tárolóhely még a közepes bőröndöknek sem, nemhogy a nagyoknak. Egy nemzetközi vonalon! Röhej a MÁV! Rendszerint van 1-2 cseh termeskocsi is vonatban, és amíg a jó szlovák vagy cseh polgárok fel nem állítanak (a helyfoglalás jelzése random történik), addig azokban héderelek, mert azok normálisan vannak kialakítva, aztán szomorúan visszaballagok a MÁV-valóságba.

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2017.03.03. 10:01:03

Egész jól össze sikerült szedni a kínálatot, és a meglátások nagy része is helytálló. A fekvőkön viszont ágynemű és ágynemű között is nagy a különbség - csakúgy, mint hálón - tőlünk nyugatabbra és északabbra mind a huzat, mind a pokróc újabb és jobb minőségű, a párnák méretéről és tartásáról nem is beszélve.

A csehektől már csak emlék a "számos kapcsolat Németország irányába" - kivéve, ha azt vesszük, hogy az egy is egy szám, mert már csak a Metropol van. (Az osztrákokhoz is az az egyik a kettőből...) A Riviérára meg az oroszokhoz pedig szintén nem cseh vonatok járnak. Lengyelország esetében Wrocław-nál indokolatlan a többesszám, onnan egyetlen közvetlen kocsi van csak Lvov célállomással.

Szintén nem igaz, hogy az egykori szovjet vasutak kocsijai többségében öregek és koszosak lennének. Moszkvából már csak a képen látható Siemens-kocsik és a DeLuxe-fülkés eggyel régebbiek járnak át normálnyomtávra (meg újabban a Talgo), és a szentpétervári régi kocsik ugyanúgy kaptak nagyjavítást, mint az Ukrajnából meg a beloruszoktól érkező járművek - feltéve ha utóbbiak nem a legújabbakat közlekedtetik. Belföldön és egymás között előfordul, hogy még ennél is jobb a helyzet, néhány "firmennyij pojezd" járműparkja és fedélzeti szolgáltatásai köröket vernek a nyugat-európai vasutakra, még plackarton azaz termes fekvőben is.

manoka86 2017.03.19. 22:30:46

Üdv mindenkinek :) Hihetetlen de igaz címmel lehetne jellemezni a Román éjszakai közlekedést egy két tekintetben, az Ister és Dacia hálókocsijai szuper kényelmesek, viszont megjelent egy új szereplő a TransCarpatia , ami Arad-Bukarest és vissza viszonylatban közlekedtet járatot. Mindenképp kipróbálandó, igazi luxus, majdnem ugyanannyi árért mint egy normál belföldi éjszakai vonatozás , letisztult,elegáns, modern, barátságos és nagyon kényelmes , csak ajánlani tudom , aki Segesvár,Brassó, Predeál vagy Bukarestet irányába utazik :) :)

Marjan Expres 2017.04.21. 17:13:59

Nem említette senki, de érdemes megjegyezni: az SNCF éppen tavaly nyírta ki éjszakai (Intercites Nuit) hálózatának nagy részét: Párizsból Bourg St. Maurice, St. Gervais les Bains, Cerbere felé, Luxembourgból és Strasbourgból Nizza ás Cerbere irányába szűntek meg a vonatok. Idén nyáron fog megszűnni a Párizs-Nizza (!) és a Párizs-Irún vonat, tehát már csak három éjszakai viszonylat marad az egész országban.

kapernaumi 2017.11.16. 14:16:46

Éjjel mentem Krakkóba és vissza a nejemmel, semmi gond nem volt. Prágára is éjszakai vonattal mentünk, semmi gond sem volt. Most balkáni utat tervezek, hát hallom hogy vannak késések szépen. A Szófia -Theszaloniki járat létezik még, vagy csak Belgrádból indul vonat a görög városba? Egyéb viszonylatok tudomásom szerint nincsenek.

upho 2018.08.22. 11:36:09

@kapernaumi: tudnál írni a krakkóiról meg a prágairól bővebben? köszi :)

imrebátyó 2019.08.22. 09:25:57

18 án vasárnap indultunk Prágába 7 óra 40 kor . 30 perckéséssel érkeztünk
14 - 45 kor .meg . Szerencse , hogy a mávosokra nem hallgatva vettünk helyjegyet , mert Szlovákiában úgy megteltek a kocsik , hogy az ülések között a közlekedő utakon ültek feküdtek az emberek . Indiai fotókon látni ilyet . Hazafelé 20 án 21 ó 56 kor indult fekvős kocsiban . BORZALOM. Szerencse , hogy csak 4 en voltunk a 6 ágyra . Sztem cseh kocsik , ülni is kényelmetlen volt , meg fekvős pozícióban is . A szlovák szakaszon nagyon rossz minőségű a sin , baromira rázkódik a kocsi . A klímára nagyon oda kell figyelni , mert összevissza működik , ezért az ajtón kellett szellőztetni . Szerencsére határozott volt a kalauz és vigyázott az alvók biztonságára , mindenki csak a saját kocsijában mozoghatott . Prágában az indulás előtt 15 perccel derült ki melyik vágányról fog indulni és 10 percünk volt fölszállni a futkosó tömegben megtalálni a saját hálófülkét . Fél órába tellett , mire el tudott mindenki helyezkedni a fülkében , mert szűkek a folyosók , a hátizsákos turista , ha rossz kocsiba szállt , nem lehetett tőle közlekedni , csak a kocsivégében tudtunk irányt cserélni .
süti beállítások módosítása