Tarifareform - hogyan kéne?
2024. január 08. írta: Budapest HBF

Tarifareform - hogyan kéne?

Az Építési és Közlekedési Minisztérium nemrég jelentette be, hogy általános tarifareformra készül. Bár az eddig látott produktumuktól nem vagyunk túl lelkesek, azért megfogalmazunk néhány javaslatot, hogy minek mentén kellene újragondolni a magyar tarifarendszert. Amint nyilvánosságra kerülnek a tervezet részletei, azokat is a lentiek fényében fogjuk értékelni.

A korábbi, bővebb tarifarendszeres blogposztukat itt olvashatod. Az ott tett alapvető megállapítások sajnos ma is ugyanúgy érvényesek, miszerint egy jó tarifarendszer esetén:

  • Ugyanazzal a jeggyel lehet utazni buszon, vonaton
  • Minél többen, annál kevesebbért
  • Csúcsidőn kívül olcsóbban
  • Plusz pénzt csak plusz szolgáltatásért szedjünk
  • Illetve a netes-mobilos jegyváltás ösztönözve legyen

Azóta egy dolog változott: bevezetésre került a vármegye- és országbérlet. Utóbbival túl sok gond nincs azon kívül, hogy a egyelőre a német-osztrák rendszer (Deutschlandticket ill. Klimaticket) is akadozva indul, pedig azok legalább valóban egységes, a teljes ország tömegközlekedését lefedő rendszerek, miközben nálunk épp az egyik legfontosabb rész, a helyi tömegközlekedés kimaradt a szórásból. A vármegyebérlettel emellett egyéb gondok is vannak, például nem veszi figyelembe a jellemző utazási mintákat (merre akarnak menni az emberek), így kifejezetten igazságtalan tud lenni.

Lássuk tehát, mik azok a minimum feltételek, amiket teljesíteni kéne egy tarifareformnak.

Alaptarifa megállapítása

Alapelvek:

  • A díjszámítás legyen egyszerű, átlátható.
  • Minden terméket igénybe lehessen venni vonaton, buszon és a helyi közösségi közlekedésben is.
  • A fizetett díj - csökkenő mértékben, de - legyen arányban a megtett távolsággal.
  • A díjszint megállapításánál reálisan kell figyelembe venni a felhasználók teherbíróképességét és a rendszer finanszírozhatóságát.

Az országot 5-10 km szélességű, egyenrangú zónákra kell felosztani. A jegyár kisebb távolság esetén az átlépett zónahatárok számától, nagyobb távolságon a kiinduló és célzóna légvonalbeli távolságától függjön.

vbb_wabenplan.png

A berlin-brandenburgi közlekedési szövetség díjszabása ötvözi az egyenrangú, ill. az elővárosok körzetében a gyűrűs zónarendszerek előnyeit

Bérletek

Az egyszeri utazásra szolgáló jegyeknél a helyzet egyszerű: a kiinduló és célállomás közötti zónák számával, azaz nagyjából a két helyszín légvonalbeli távolságával arányos lesz a jegyár.

A bérletek esetén az alapelvek:

  • A területi alapú bérletek közigazgatási egységek helyett valós elővárosi vonzáskörzeteket fedjenek le ("gyűrűs" rendszer).
  • Több vonzáskörzetbe tartozó településről több elővárosi körzetbe is lehessen bérletet váltani - tehát a vonzáskörzetek átfedését a bérletek is kövessék.

A megyebérletek helyett a megyeszékhelyek valós vonzáskörzetét körkörösen lefedő, egymást átlapoló bérletek szükségesek, melyek nem függenek a mesterségesen kijelölt közigazgatási határoktól. A bérlet a területére eső zónákra érvényes, és szükséges belőle napijegy-változat is a menettérti, ill. kirándulás-jellegű utazások megkönnyítése érdekében.

Egy gyűrűs zónákból álló rendszer feloldja az olyan aránytalanságokat, mint a Budapest központjához jóval közelebbi Budaörs lakóinak drágább utazása

Egy optimális rendszerben az alábbi bérletszintek szükségesek:

  • Zónabérlet - Kis távolságú, de rendszeres utazásokhoz, egy, vagy néhány közeli zónára érvényes.
  • Elővárosi bérlet - Egy megyeszékhely vonzáskörzetére érvényes bérlet. Ezzel a konstrukcióval kiküszöbölhető a mesterségesen kijelölt megyehatárok torzító hatása.
  • Országos bérlet - Az egész ország területére érvényes bérlet.

Szociális kedvezmények

A mai túlburjánzó kedvezményrendszerben rendet kell csinálni néhány alapelv következetes érvényesítésével.

Alapelvek:

  • Ingyen csak az utazzon, aki önálló utazásra nem, vagy erősen korlátozottan képes.
  • Akik korukból adódóan nem rendelkeznek jövedelemmel (diákok), vagy nem teljes értékű jövedelemmel rendelkeznek (nyugdíjasok), ott kedvezmény biztosítható.
  • Hosszabb távon felvethető, hogy a kedvezmények mellett, vagy akár helyett az állam adjon - német példára - utazási kártyát a célcsoportoknak. Az ide rendszeresen juttatott, csak közlekedésre költhető támogatást akár szociális (pl. jövedelmi, vagyoni), akár családpolitikai (pl. gyerekek száma) alapon könnyedén differenciálni lehet.
  • Minden, szociális kedvezmény miatt hiányzó bevételt az államnak teljes egészében meg kell téríteni a közlekedési szolgáltatónak!

Wertmarkenkauf für Nürnberg-Pass-Inhaber

Linke schlägt „Löwenpass“ für mehr Teilhabe vor - Bürgerportal Bergisch  Gladbach Hannover Aktivpass

Közlekedési kedvezményeket (is) kínáló szociális kártyák Németországból

Üzletpolitikai kedvezmények

Itt szükséges érvényesíteni két megfontolást: az egyik, hogy a tarifának versenyképesnek kell lenni az autós utazásokkal, ami különösen csoportos utazások esetén ma nincs így. A másik, hogy tekintettel érdemes lenni a tömegközlekedés költség-szerkezetére, azaz arra, hogy a felmerülő költségeket nagyon nagy részben a csúcsidőben mozgatott kapacitás határozza meg.

Alapelvek:

  • Motiválni kell az utasokat a csúcsidő elkerülésére.
  • Kedvezményben kell részesíteni az autónyi kiscsoportban utazókat.
  • Fontos a minél hosszabb távra szóló bérletek vásárlásának ösztönzése.
  • Ösztönözni kell, hogy a munkáltatók minél nagyobb számban és rendszerességgel vegyenek bérletet a dolgozóiknak.

Az alaptarifát differenciálni kell a hét napjai szerint, és be kell vezetni a csúcsidőn kívüli bérletet. Minél több bérletet, főleg éves bérletet vásárol egy munkáltató, annál olcsóbban kell kínálni.

StadtTeilAuto Freising

A müncheni IsarCard9Uhr bérletet reggel 9 óra után lehet igénybevenni, ezért értelemszerűen olcsóbb, mint a normál bérlet

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekedesiklub.blog.hu/api/trackback/id/tr1218297627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyelv-ész 2024.01.24. 14:32:18

"Egy gyűrűs zónákból álló rendszer feloldja az olyan aránytalanságokat, mint a Budapest központjához jóval közelebbi Budaörs lakóinak drágább utazása"

Ja, és cserébe hoz újakat. Ha Rákoscsabáról utazom Mátyásföldre, akkor drágább az utazásom, mintha Budaörsről utaznék Angyalföldre. Pedig kilométerben az előbbi a rövidebb.

Úgyhogy jobb lenne elengedni ezt a filozófiát, hogy köröket rajzolunk a belváros köré, és azt mondjuk rájuk, hogy ezek a zónahatárok. Volt ilyen rendszer számos európai nagyvárosban, de többnyire megbukott, mert ugyanúgy igazságtalan. Nem véletlen, hogy a nagyvárosok körül kialakultak a regionális tarifák, és nem a zónahatárokkal kínlódnak.

Például Budapesten megmaradna a Budapest bérlet az eddigi kondíciókkal, meg Pest megyére maradhat a vármegyebérlet, és harmadikként jöhetne a kettő kombinációja: a Budapestre és Pest megyére egyaránt érvényes kombinált bérlet, aminek az ára mondjuk a Bp. bérlet 150%-a. Így az agglomerációból bejáróknak kisebbek a költségeik, mintha a Bp. és Pest bérletet is meg kellene venniük. Ez sem tökéletes, de még mindig jobban nézne ki, mint a jelenlegi helyzet, ahol csak azért kell Pest vármegye bérletet vennem, hogy eljussak a 3 km-re lévő Budapest közig. határig.

Budapest HBF 2024.01.24. 22:11:33

@nyelv-ész: Pont egy Rákoscsaba-Mátyásföld utazás lenne pl. az, amelyik az első gyűrűbe esne, tehát nem kéne érte többet fizetni, sőt még az is lehet, hogy kevesebbet kéne, hiszen logikusan a csak a gyűrűre szóló bérlet olcsóbb kellene, hogy legyen, mint a belső zónára érvényes, vagy azt is tartalmazó bérlet.

Fél Európában ilyen gyűrűs rendszerek működnek a nagyvárosok körül, szóval nem teljesen értjük, hogy mitől bukott volna ez meg. Persze lehet rosszul, meg túlbonyolítva is csinálni, és mindig lesz, aki úgy érzi, hogy vele kitolás, de ez minden lépcsőzetes tarifánál így van, nem csak a közlekedésben. Mindenesetre a nagyvárosok esetében azért alakultak ki ezek a gyűrűs rendszerek, mert az emberek döntő többsége a fő város centruma felé halad.

totii 2024.03.28. 11:15:53

Egyszerű lett az új tarifarendszer, de azért a felhasználónak még meg kell dolgoznia, ha a legolcsóbb megoldást szeretné választani.
Ugyan a MÁV jegyoldalán ki lehet választani, hogy van országbérletem vagy országos napijegyem, de ha nincs, akkor miért nem ajánlja azt mondjuk egy Záhony-Nyugati út esetén? Egy valamivel rövidebb, de menettérti utazás esetén is felajánlhatná a rendszer, hogy inkább napijegyet kellene venni - akár két vármegyei napijegyet, mondjuk Szajol-Nyugati között. De első lépésben addig is el lehetne jutni, hogy a kedvezményeknél a vármegyei bérletet, napijegyet is ki lehessen választani. Ameddig ezek nincsenek meg, addig az egyszeri utasnak kell utánajárnia, mi hogyan érvényes, ha nem akar feleslegesen fizetni.
A vármegyebérletek is lehetnének olyanok, mint az autópálya-matricák, amivel a megyehatárt átlépve még a következő lehajtóig büntetés nélkül autózhatunk - vagy legalább egy ilyen változat is lehetne, picivel drágábban. Nagyon furcsa, hogy mondjuk Nagykőrösről kétszer annyiba kerül Kecskemétre ingázni, mint Budapestre, miközben a jegy negyedannyiba kerül.
süti beállítások módosítása