Tarifareform - hogyan kéne?
2024. január 08. írta: Budapest HBF

Tarifareform - hogyan kéne?

Az Építési és Közlekedési Minisztérium nemrég jelentette be, hogy általános tarifareformra készül. Bár az eddig látott produktumuktól nem vagyunk túl lelkesek, azért megfogalmazunk néhány javaslatot, hogy minek mentén kellene újragondolni a magyar tarifarendszert. Amint nyilvánosságra kerülnek a tervezet részletei, azokat is a lentiek fényében fogjuk értékelni.

A korábbi, bővebb tarifarendszeres blogposztukat itt olvashatod. Az ott tett alapvető megállapítások sajnos ma is ugyanúgy érvényesek, miszerint egy jó tarifarendszer esetén:

  • Ugyanazzal a jeggyel lehet utazni buszon, vonaton
  • Minél többen, annál kevesebbért
  • Csúcsidőn kívül olcsóbban
  • Plusz pénzt csak plusz szolgáltatásért szedjünk
  • Illetve a netes-mobilos jegyváltás ösztönözve legyen

Azóta egy dolog változott: bevezetésre került a vármegye- és országbérlet. Utóbbival túl sok gond nincs azon kívül, hogy a egyelőre a német-osztrák rendszer (Deutschlandticket ill. Klimaticket) is akadozva indul, pedig azok legalább valóban egységes, a teljes ország tömegközlekedését lefedő rendszerek, miközben nálunk épp az egyik legfontosabb rész, a helyi tömegközlekedés kimaradt a szórásból. A vármegyebérlettel emellett egyéb gondok is vannak, például nem veszi figyelembe a jellemző utazási mintákat (merre akarnak menni az emberek), így kifejezetten igazságtalan tud lenni.

Lássuk tehát, mik azok a minimum feltételek, amiket teljesíteni kéne egy tarifareformnak.

Alaptarifa megállapítása

Alapelvek:

  • A díjszámítás legyen egyszerű, átlátható.
  • Minden terméket igénybe lehessen venni vonaton, buszon és a helyi közösségi közlekedésben is.
  • A fizetett díj - csökkenő mértékben, de - legyen arányban a megtett távolsággal.
  • A díjszint megállapításánál reálisan kell figyelembe venni a felhasználók teherbíróképességét és a rendszer finanszírozhatóságát.

Az országot 5-10 km szélességű, egyenrangú zónákra kell felosztani. A jegyár kisebb távolság esetén az átlépett zónahatárok számától, nagyobb távolságon a kiinduló és célzóna légvonalbeli távolságától függjön.

vbb_wabenplan.png

A berlin-brandenburgi közlekedési szövetség díjszabása ötvözi az egyenrangú, ill. az elővárosok körzetében a gyűrűs zónarendszerek előnyeit

Bérletek

Az egyszeri utazásra szolgáló jegyeknél a helyzet egyszerű: a kiinduló és célállomás közötti zónák számával, azaz nagyjából a két helyszín légvonalbeli távolságával arányos lesz a jegyár.

A bérletek esetén az alapelvek:

  • A területi alapú bérletek közigazgatási egységek helyett valós elővárosi vonzáskörzeteket fedjenek le ("gyűrűs" rendszer).
  • Több vonzáskörzetbe tartozó településről több elővárosi körzetbe is lehessen bérletet váltani - tehát a vonzáskörzetek átfedését a bérletek is kövessék.

A megyebérletek helyett a megyeszékhelyek valós vonzáskörzetét körkörösen lefedő, egymást átlapoló bérletek szükségesek, melyek nem függenek a mesterségesen kijelölt közigazgatási határoktól. A bérlet a területére eső zónákra érvényes, és szükséges belőle napijegy-változat is a menettérti, ill. kirándulás-jellegű utazások megkönnyítése érdekében.